Logga in

Trendspaning: 4K-kameror och kundnärhet

Publicerad
21 okt 2014, 15:57

Elinstallatören såg flera tydliga trender på mässan Skydd, som ägde rum i Stockholm i förra veckan. Hetast just nu är att säkerhetssystem läggs ut på entreprenad där kunder tecknar serviceavtal med sin leverantör. När det gäller kameraövervakning så kommer de ultrahögupplösta 4K-kamerorna på bred front. Samtidigt används kamerorna alltmer till olika slags analyser.

När det gäller outsourcing av säkerhetssystem går det att dra en tydlig parallell med telekombranschen. Där har outsourcing redan pågått i 10-15 år. I den rasande snabba teknikutvecklingen upptäckte telekombolagen ganska snart att det ofta blev en övermäktig uppgift att se till att tekniken var uppdaterad och framtidssäkrad. Lättare då att låta leverantörerna ansvara för det och istället koncentrera sig på kunderna.

Samma sak sker nu alltså med säkerhetssystem för brand, inbrott och passage. Produktutvecklingen går väldigt snabbt och systemen är dessutom nästan alltid integrerade med varandra och med andra system, exempelvis klimatanläggningar. Utöver det sker lagring av inspelat videomaterial idag ofta via molntjänster istället för lokalt. Nästan alla montrar som Elinstallatören besökte på mässan lyfte fram outsourcing som den dominerande trenden.

– Tidigare gjorde vi kanske service en gång per år på de system som vi levererat. Med avtal om förvaltning och underhåll av systemet får vi en mycket närmare relation till kunden, säger Johan From, platschef Stockholm för affärsområde säkerhet på Caverion. Han fortsätter:

– Följden blir att kunden alltid kan lita på att de har schyssta grejor. Och för oss som leverantör ökar förstås möjligheterna till merförsäljning, samtidigt som det är roligare att jobba med kunder som verkligen uttalat att de vill ha hjälp.

Midroc Electro, som inom säkerhetsområdet profilerar sig som en fabriksobunden systemintegratör med öppna system, är inne på samma linje:

– Bra leveranser till kunderna leder till långa relationer som i dag i sin tur ofta resulterar i serviceavtal, säger Ola Jonsson, marknadsansvarig.

Daniel Duch, affärsutvecklare på Schneider Electric, anser att den abonnemangskostnad som kunden får betala får servicen bör betala sig ganska omgående:

– Det blir en större proaktivitet från vår sida och det skapar ett större värde för kunden. Vi kan lätt upptäcka brister hos kundens system, exempelvis en dörr som ofta står öppen och försämrar skalskyddet, och föreslå en lösning eller uppgradering. Dessutom är det ju så att mycket idag ofta kan åtgärdas på distans av oss.

De ledande tillverkarna av övervakningskameror, Axis, Bosch och Panasonic, var så klart på plats på mässan. Carl Lundskog, ansvarig för kameror och brandlarm på Solar, som jobbar med Bosch kameror, förklarar den stora fördelen med de ultrahögupplösta 4K-kamerorna.

– Med så hög upplösning, fyra gånger HD, kan man lätt identifiera människor, fånga ansiktsdrag, små siffror och bokstäver samt bevaka större områden med färre kameror. Det skapar nya möjligheter.

Högt i taket ovanför Axis monter satt en 4K-kamera med 360 graders övervakning.

– Utifrån den övergripande bilden kan vi sedan fokusera på människor och detaljer. Upplösningen är så otroligt skarp att vi i detalj kan se fransarna på en matta, säger Joacim Tullberg, produktchef på Axis.

Förutom själva videoövervakningen blir det allt vanligare att kamerorna används för olika slags analyser, som att kartlägga hur människor rör sig över ett utrymme eller hur många som går in och ut ur en butik.

– Det är mycket praktiskt för exempelvis butiksägare. De kan se hur kunderna rör sig i butiken, vilka vägar de väljer och vilka varor som lockar. Utifrån den analysen kan de sedan inreda butiken och planera hur varor ska placeras, säger Benny Johansson, kundansvarig på Bravida Fire & Security.

Vid en rundvandring bland montrarna hittade vi flera spännande nyheter. Det här är ett axplock av produktnyheterna på mässan.

Den största nyheten hos Schneider Electric var att företaget på den svenska marknaden nu lanserar flygande, obemannade drönare med videokameror, ett helt nytt sätt att videoövervaka otillgängliga områden. Men Schneider vill inte kalla dem för drönare, som man anser har en för stark koppling till krig, utan för UAS (Unmanned Aircraf Systems) eller UAV (Unmanned Aerial Vechile).

– Det här kommer bli jättestort. I exempelvis Tyskland och Holland har användningen av dem exploderat. Jag ska inom kort ta kontakt med såväl Missing People som Kustbevakningen, säger Tomas Fernström, som är ansvarig för satsningen på företaget.

De flygande kamerorna kan exempelvis användas för att söka efter försvunna personer, inspektera otillgängliga områden, felsöka ledningar, upptäcka intrång och assistera räddningstjänsten.

Det krävs tillstånd för att flyga farkosterna. I princip måste de alltid flygas inom synhåll för piloten. Flygtiden är 40-100 minuter. Tre olika typer av kameror kan användas; standard, svartvit eller värmekamera.

– Värmekamera är överlägset bäst om man exempelvis letar efter en person som gått vilse i skogen, säger Tomas Fernström.

Hos Bravida Fire & Security var den stora nyheten ett webbgränssnitt för behörighetsadministration och korthantering till företagets storsäljare, tillträdessystemet Integra.

– Dessutom lanserar vi en webbportal där kunderna själva kan spärra kort eller ändra pinkoder. Redan levererade Integra-system kan få de här funktionerna via en mjukvaruuppdatering, säger Benny Johansson, Key Account Manager på Bravida.

– Genom det nya webbgränssnittet minskar vi administrationen för dem som arbetar med säkerhet hos våra kunder. De får mer tid över för annat.

Bravida Integra finns numera även tillgängligt via molnet i en hostad lösning, vilket lämpar sig för de företag som inte vill investera i egen hårdvara. De kan istället köpa tillträdes-, passer-, video- och inbrottslarmsystem som funktion med tillhörande tjänster.

– Det blir allt vanligare att kunder vill leasa system eller att vi tar över och hostar anläggningen, säger Benny Johansson.

Den andra nyheten i Bravidas monter var ett samarbete med Panasonic, där Bravida säljer deras kameror medan Panasonic i Europa marknadsför Integra, oftast då såklart i kombination med företagets övervakningskameror.

I förra numret av Elinstallatören berättade vi om Axis satsning på passersystem. På mässan visades det för första gången i Sverige. Hjärnan i systemet består av den nätverksbaserade dörrkontrollenheten A1001 med en inbyggd webbaserad programvara samt kortläsaren A4011, som är utvecklad i samarbete med Assa. Det riktar sig mot små och medelstora företag med ett grundläggande passagekontrollbehov.

Axis bedömer att det globala marknadsvärdet för fysisk passagekontroll kommer att öka från 21 miljarder kronor 2012 till 30 miljarder kronor 2017. Så det är därför inte svårt att förstå varför företaget vill bli en spelare även på denna marknad.

Andra nyheter som Axis visade upp var till exempel kameror med så kallad Lightfinder-teknologi, som ska kunna leverera skarpa färgbilder i mörker. En annan spännande teknik är det som företaget kallar Wide Dynamic Range. Det möjliggör bra bilder av objekt i motljus.

– Det handlar egentligen om två olika videoströmmar, med kort och lång slutartid, som sammanvägs till en bild, säger Joacim Tullberg, produktchef på Axis.

Elektroskandia, som jobbat med brandskydd i 30 år och under en stor del av den tiden med Ziton, presenterade nu ytterligare en partner: SecuriFire från företaget Securiton.

– Det är ett extremt driftsäkert system, uppbyggt med dubbla processorer. Vår målsättning är att det inom några år ska bli ett av branschens ledande varumärken, säger Per Hellström, produktansvarig för säkerhetssystem på Elektroskandia.