Idébank ska ge bättre kundmöten i elteknikbranschen

Publicerad 14 okt 2014, 13:37

Elteknikföretagens, elgrossisternas och elprodukttillverkarnas samarbete Elrätt går nu in i ett nytt skede, Elrätt 2.0, och projektet ska ge effekt där det faktiskt gäller – i mötet mellan elinstallatör och kund. En ny idébank och webbutbildningar blir verktygen för att nå dit.

– Elrätt 2.0 har fokus på att digitalisera branschens erbjudanden mot slutkunden. Elektrikerna har stort förtroende som yrkeskår, men kunderna vill gärna se mer proaktivitet och fler förslag på lösningar. Det är i kundmötet vi vill stötta dem med verktyg och utbildning, säger Jessica Ericsson, projektledare för Elrätt.

Elrätt, som är ett samarbetsprojekt mellan Elektriska Installatörsorganisationen (EIO), Sveriges Elgrossister SEG och de stora produkttillverkarna med syfte att utveckla och stärka elteknikbranschen, har alltså tagit nästa steg.

– Med det nya digitala verktyget stödjer vi elinstallatören i kundmötet. Verktyget är en idébank där tekniska lösningar presenteras i ett visuellt format, så att elinstallatören och kunden kan titta tillsammans och få inspiration till bra lösningar. Projektets styrka är att vi samlar branschens tre aktörer, och arbetar tillsammans för att fokusera på en smart lösning. Vår digitala idébank är alltså ett arbetsredskap för elinstallatören, men också en kanal för tillverkare och grossister, säger hon.

Med några klick kan elektrikern bland annat välja typ av projekt i kategorier som till exempel belysning och rumsmiljö. Det går att välja bland tekniska lösningar, sorterade efter kundnyttor som till exempel ”smart”, ”trygg” och ”effektiv”.

Inför kundmötet kan elektrikern dessutom skicka förslag och inspirerande, visuella exempel till kunden, och sedan även föra en dialog direkt i verktyget.

Allt kommer att presenteras på Elmässan i Stockholm den 22 och 23 oktober. Men Jessica Ericsson berättar redan nu att verktyget hjälper till att flytta fokus från produkt till lösning.