Bara pill kvar på Rosersberg

Publicerad 30 apr 2014, 14:11

För bara lite drygt ett år sedan stod vi här med betongbalkar och grushögar runt fötterna och det var svinkallt och svårt att tänka sig att det här skulle kunna bli något så stort på så kort tid. Det var bara ett kargt stålskelett då. Nu är den här platsen en modern brevterminal med solcellsanläggning och tåghallar. Post Nords nya brevterminal i Rosersberg sätts snart i drift. 

Elinstallatören har tidigare berättat att det som händer i brevterminalen kommer beröra 800 000 hushåll och 77 000 företag i 42 kommuner.

– Det är just storleken som gör projektet unikt, säger Ulf Stäring, Post Nords ansvarige för projektet.

– Terminalen är bara ett plan, men ytan är enorm. Det handlar om runt 50 000 kvadratmeter.

Ulf Stäring förklarar att allt gått bra, särskilt produktionsmässigt. Det viktigaste momentet har varit just elinstallationerna – det gäller att terminalen får tillräckligt med kraft.

– Det måste helt enkelt bli rätt. Avbrott eller störningar i terminalen vore förödande, säger han.

Det är Bravida som skött elinstallationerna, på uppdrag av byggherren Peab. Kenneth Nell, Bravidas projektchef, håller med om att kraften var en utmaning. Det har främst handlat om att på ett optimalt sätt få ihop högspänningen med de tre transformatorerna, de två generatorerna och alla de matande strömskenorna i anläggningen. Det finns fyra skenor på 4 000 Ampere. Ställverket, som placerats i det nordvästra hörnet av anläggningen, var kärnan i installationen.

– Enligt förfrågningsunderlaget skulle vi bygga anläggningen för 3 520 KW, men vi kom fram till att det behövdes 6132Kw. Det skiljer ju väldigt mycket, och påverkar naturligtvis utlösningsvillkor och kortslutningsströmmar i anläggningen. De olika beräkningarna berodde bland annat på att maskinlistan har ändrats under projekteringen. Sådant tar lite tid att lösa, säger Kenneth Nell.

Bravida överlämnade en del av byggnaden den 1 mars, och nu har Post Nord satt i gång med maskininstallationen. Anslutningen av maskinerna blir ett samarbete mellan Post Nord och Bravida. Sedan är det ”lite pill” kvar.

– Det finns en del kvar att göra, helt klart blir det inte förrän överlämnandet i början av september, säger Kenneth Nell.

Kenneths genomgående plan har varit att välja enkla installationer, så att det går att se snabba resultat. Det har handlat om att välja Canalisskenor så att man, till exempel, slipper dra så mycket kabel på sju meters höjd. Det är det han tycker om med sådana här projekt, att det går att påverka utformningen.

Men jag är bara ”hyfsat” nöjd. Du blir aldrig 100 procent nöjd, då får du nog söka sig till en annan bransch. Men det är roligt när vi lyckats få till ett stort projekt inom tidsramen och resultatet är bra.
Kenneth Nell


Den nya terminalen
blir en hörnsten i Post Nords omorganisation av distributionen och i satsningen på en ny produktionsstruktur. Den ska ersätta terminalerna i Uppsala och Tomteboda i Stockholm, och delar av terminalen i Årsta, strax söder om Stockholm. Den nya produktionsapparaten innefattar även en ny brevterminal i Hallsberg, och alltihop ska ge Post Nord ”ökad flexibilitet i produktionen och möjlighet att möta de kraftiga förändringar i brevvolymer som förutses”.

Byggnaden blir dessutom en så kallad ”Green Building”, och en yta på 2 000 kvadratmeter är försedd med solcellspaneler som kan ge runt 300 Ampere.

– Det är visserligen ingen ny teknik för oss men just den här solcellanläggningen är enorm. Sedan tillkommer ju andra små detaljer, som att det ska gå tåg inne i själva anläggningen, säger Kenneth Nell.

Här är säkerheten allt, förklarar Ulf Stäring.

– Redan nu, innan tågen börjat gå i hallen, sker allt som om de faktiskt börjat gå. Alla föreskrifter och regler för hur man ska bete sig och för hur arbetet ska ske med aktiv järnväg i byggnaden är redan i bruk, säger han.

Ulf Stäring är också nöjd med resultatet – överlag. Kostnaden kunde, som alltid, blivit mindre, men samordningen har fungerat exemplariskt, tycker han.

– Det är oerhört viktigt att det funkar i så här stora projekt. Alla måste vara engagerade och involverade.

Kenneth Nell tror att Bravida fick det här uppdraget för att företaget har möjlighet att leverera precis allt som behövs.

– Vi upplever att kunderna i dag i större utsträckning efterfrågar helhetsåtaganden för installationer, och att de ser fördelar med en leverantör istället för mer traditionell upphandling av flera underleverantörer. Vi kan hantera helheten, och det är klart att det var till vår fördel under upphandlingen, säger han.

FAKTA

Post Nords brevterminal i Rosersberg

• 50 000 kvadratmeter nyproduktion av terminalbyggnad med spårhall.

• Byggnaden ska uppfylla kraven för Green Building.

• Runt 600 medarbetare från Post Nord kommer arbeta på terminalen.

• Byggnaden tas i bruk hösten 2014.

• Bravida gör alla installationer inom el, vs, ventilation och sprinkler till ett ordervärde av 140 miljoner kronor.

• Arbetet med den nya postterminalen har sysselsatt runt 75 medarbetare från Bravida.

• Beställare är Posten Meddelande AB och totalentreprenör är Peab Sverige AB.