Ewa-Lotta Sköld Foto Charlotta von Schultz

Elfirmans drömrekrytering: en vd utan elkunskaper

”Jo, tjenare” tänkte bankchefen Eva-Lotta Sköld om att bli vd på Sörens el.  Sen tänkte hon om.

Visst höjdes ett och annat ögonbryn när Ewa-Lotta Sköld klev in som vd på Sörens el i Hudiksvall i fjol. Hon hade 30 års erfarenhet från bank och hade haft flera styrelseuppdrag i föreningslivet. Men elkunskaper saknade hon.

– Jag förstod att en del kolleger i branschen tyckte att vi var lite vågade. Men vi behövde inte ännu en elektriker utan en ledare som kunde peka ut vägen framåt, hålla ihop gruppen och bidra med nya tankesätt. Ewa-Lotta hade allt vi sökte, säger Jonas Andersson, som är familjeföretagets största delägare och son till grundaren Sören Andersson.

Läs mer: Hon fick se familjens ”pärla” gå i konkurs

När rekryteringen startade sommaren 2019 stod Sörens el vid ett vägskäl. Företaget hade vuxit snabbt till drygt 50 anställda, och verksamheten började bli svår att ratta för de fyra delägarna, varav tre är elektriker. De gillar att jobba väldigt operativt.

Lösningen blev att anlita en rekryteringskonsult för att få hjälp att värva en extern vd. De tänkte noggrant igenom vilka kvalifikationer personen skulle ha och skrev i platsannonsen:  ”Vi söker dig som kan ta företaget ytterligare ett steg framåt. Få oss att utvecklas hållbart enligt vår vision som branschens mest attraktiva aktör”.

"Vad har ni för timpris? undrar kunden. Ja, hur många timmar vill ni köpa? Hur långt är ett snöre?"
Ewa-Lotta Sköld vill paketera tjänster i stället för att prata timpris

Vid den tidpunkten hade Ewa-Lotta Sköld aldrig tänkt tanken på att jobba på en elfirma. Men en väninna ringde upp och sa ”Vet du vad? Du ska bli vd på Sörens el!”.

– Jo, tjenare. Men sen läste jag annonsen och kände att wow – det stämmer helt in på mig. Jag brinner ju för affärer, kunder och att utveckla medarbetare, berättar Ewa-Lotta Sköld.

Nu i november firar hon ettårsjubileum på vd-posten, och hon låter lika entusiastisk som om det vore första dagen på jobbet. 

– Jätteroligt, jag trivs verkligen så bra, säger hon.

Hon poängterar att hon kom till en fungerande verksamhet, som definitivt inte behövde någon total makeover. Däremot saknades struktur, organisation och ordning och reda. Det blev temat för Ewa-Lottas första kick-off med personalen. Numera vet alla vem som är deras chef och vilket affärsben de tillhör, något som tidigare hade varit lite oklart.

Som nyanställd hade hon även medarbetarsamtal på tu man hand med alla anställda för att lära känna dem. I princip alla berättade att de värdesätter den familjära stämningen på jobbet, friheten under ansvar och att det är nära till beslut. De bitarna är Ewa-Lotta mån om att bevara.

Däremot vill hon vässa det kommersiella tänket. Hennes andra kick-off hade temat affärsmannaskap, alltså förmågan att förstå sin marknad, veta vad kunden vill ha och vad det egna företaget kan erbjuda. Allt för att skapa attraktiva erbjudanden för båda parter.

– Det var tydligen lite banbrytande i elbranschen, säger Ewa-Lotta med ett skratt och fortsätter:

– Många montörer har inställningen att de installerar, de håller inte på med affärer. Men jag vill att alla som är ute hos kund ska vara säljare också, det är de som ser behoven.

Hon bjöd in en underhållande föreläsare som pratade om kundbemötande och försäljning. Sedan diskuterade montörerna i grupper och kom själva fram till hur de kunde bidra med merförsäljning och korsförsäljning. Ett exempel på det sistnämnda kan vara att en fiberinstallatör ser en elbil på uppfarten och föreslår att kunden ska installera en laddbox. Alla var med på noterna även om det kanske kändes lite ovant, berättar Ewa-Lotta Sköld.

– Det landade superbra, det blev inget motstånd alls, säger hon.

För att företaget ska hänga med i den snabba teknikutvecklingen har hon även startat ett ”framtidsspaningsteam” med representanter för de fyra affärsbenen: service och installation, entreprenad, fiber och solenergi. Där deltar montörer som brinner lite extra för sitt område. De håller koll på hur marknaden utvecklas, vad kunderna efterfrågar, vilken utrustning som krävs och om det kanske behövs någon ny utbildning.

Som nykomling i elbranschen är det ett antal saker som har förvånat Ewa-Lotta Sköld. Fokuset på timpris till exempel.

– Jättemärkligt, jag tycker inte att det är relevant. Vad har ni för timpris? undrar kunden.Ja, hur många timmar vill ni köpa? Hur långt är ett snöre? Kunden vill ha ett jobb utfört, och det intressanta är väl vad slutkostnaden blir och vilket värde som skapas. Jag vill komma bort från timprisdiskussionerna och satsa mer på paketering av olika tjänster, säger hon.

Hon har också förundrats över att många kontakter sker via mejl eller telefon. Att verksamheten liknar en ordermottagning där man får en förfrågan, räknar på ett jobb och sedan sitter och väntar på svar. 

– Jag vill hellre nätverka och ha fysiska möten. Affärer görs ju mellan människor oavsett bransch. Jag bjuder till exempel byggare på lunch och ställer frågor. Vilka är ni? Vad är ni bäst på? Hur gör ni affärer? Vilka är era kunder? Får jag berätta om Sörens el 2020? Det handlar om relationer, att bygga förtroende, säger hon.

Första året som vd har inte enbart varit en dans på rosor.  När coronaepidemin slog till i våras blev montörerna inte alltid insläppta i kundernas bostäder. Ett antal montörer korttidspermitterades i april-maj. I början av sommaren sades några upp.

– Vi kunde inte se hur hösten skulle arta sig. Osäkerheten var stor, främst på entreprenadsidan, och jag drog i handbromsen. Det ingår i min roll att våga ta affärsmässiga beslut, annars kan allas jobb riskeras på sikt, säger Ewa-Lotta Sköld.

Än finns inget stort entreprenadprojekt som kan trygga 2021. Men Ewa-Lotta känner framtidstro. Det byggs mycket i Hudiksvallstrakten och Sörens el har många jobb att räkna på.

Nu har hon börjat planera för en tredje kickoff. Denna gång med tema hållbarhet för miljön, medarbetarna och ekonomin.

Ett år efter rekryteringen beskriver sig delägaren Jonas Andersson som supernöjd.

Hur märker ni att Ewa-Lotta Sköld kommer från en annan bransch?

– Det har enbart inneburit fördelar. Vi elektriker kan lätt fastna i att ”så här har vi alltid gjort”. Men hon tänker mycket bredare och är väldigt mycket mer digitaliserad. Hon har även fått oss att delegera mer. Medarbetarna har klivit fram, fått självförtroende och tagit mer ansvar. Nu driver hon på mot nya områden, som laddstolpar och solceller, säger han.  

Har du tips till andra elfirmor som funderar på att rekrytera en extern vd?

– Analysera vilka behov ni har och vad ni är svagast på. Var tydliga med vilka kvalifikationer ni söker, och var inte rädd för att ta in någon utanför elbranschen. Och när vd:n väl är på plats – våga lita på personen. Gå inte in och peta i besluten, för det tror jag är ett vanligt misstag i mindre ägarleda företag, säger Jonas Andersson.

 

Fakta Sörens El

  • Ort: Hudiksvall.
  • Grundades: 1988.
  • Antal anställda: 50.
  • Varav montörer: 45.
  • Årsomsättning: Cirka 55 miljoner kronor.
  • Verksamhet: Service och installation, entreprenad, fiber och solenergi.
Fler nyheter