Logga in

Vattenfall svarar på kritiken efter stormen Alfrida

Publicerad
17 jan 2019, 09:28

Har Vattenfall för dålig beredskap? Vi frågade Vattenfalls kommunikationschef Lee Gidlöf.

Elinstallatören Mårten Olsson i Roslagen tyckte i en tidigare artikel att Vattenfall har för dålig beredskap mot stormar. Här kommer Vattenfalls svar:

Har Vattenfall dålig beredskap för stormar?

Lee Gidlöf.– Vi har generellt en god beredskap, men Alfrida-stormen var omfattande med vindbyar på över 30 m/s. Vi följer väderutvecklingen noga och får special prognoser från SMHI. Ser vi att det är blir risk för storm med många strömlösa kunder som följd så går vi upp i beredskap och startar upp vår så kallade storstörningsorganisation som innebär att vi bemannar upp och förstärker hela organisationen.

VIDEO Riskfylld upprensning efter stormen Alfrida

– För närvarande arbetar närmare 500 skogshuggare, maskinister och montörer i Stockholms län, merparten i Roslagen för reparera elnätet efter stormen Alfrida. Utöver det tillkommer administrativa stödfunktioner, helikoptrar, skogsmaskiner, lastbilar, grävmaskiner och bandvagnar.  Vi arbetar tillsammans med hela branschen och lånar in resurser från hela Sverige.

 

Vilken behörighet krävs för att få arbeta med stormfallna elstolpar och elledningar?

– Vattenfall Eldistribution ställer krav i upphandlingen på till exempel regelbunden utbildning i ESA (Branschens elsäkerhetsanvisningar) samt vana från arbete med elnätsanläggningar.

Finns det något som elektriker kan göra för att bistå er i röjningsarbetet?

– Vi tar in hjälp från branschen via Elsamverkan som är en organisation för samverkan mellan Sveriges elnätsföretag tillsammans med Svenska kraftnät. Elnätsföretag i landet som är anslutna till Energiföretagen kan delta i Elsamverkan. De entreprenörsresurser och underentreprenörer knutna till ett eller flera elnätsföretag genom långtidskontrakt för beredskap erbjuds ingå i samverkan.