Logga in

“Många lägger upp meritförteckningen helt fel”

Publicerad
19 aug 2019, 12:45
| Uppdaterad
24 mar 2021

Brukar du göra en kronologisk lista med arbetsplatser och årtal? Många gör misstaget att inte berätta vad de kan och är bra på. Här kommer konkreta råd för dig som vill skriva ett cv som tar dig ända till anställningsintervjun.

Först och främst gäller det att ha syftet med sin ansökan klart för sig. Är det att arbetsgivaren ska veta precis vad man gjort sedan man slutade gymnasiet? Nej – det är att effektivt lyckas övertyga om att man har den kompetens de behöver.

– Hela vitsen med det här steget är att komma till en intervju. Det är ett säljbrev man skriver, säger Monica Renstig.

Serviceelektriker: Escape Room ska lära gymnasieelever hitta elfel

”Att bara lista år och platser säger egentligen ingenting om vad man kan eller hur snabb, pålitlig och driven man är, och det är det som måste komma fram.”

Monica Renstig, karriärrådgivare.

Om man sedan bara ska komma ihåg en enda sak är det denna: ju kortare och ju mer pang på rödbetan desto bättre. De allra flesta skriver för långt och för omständligt när de söker jobb, menar Monica Renstig. Hennes recept är alltså kort – kortare än man kan ana.

Nya utbildningar: “Distans och halvfart gör att man kan kombinera studier med arbete”

– Max en halv sida personligt brev och max en sida meritförteckning, säger hon.

Själva meritförteckningen lägger många sedan upp på fel sätt, tycker Monica Renstig.

– Att bara lista år och platser säger egentligen ingenting om vad man kan eller hur snabb, pålitlig och driven man är, och det är det som måste komma fram, säger hon.

Fler unga söker sig till el: Stor ökning av sökande till El och energiprogrammet

Faktaruta: Tre tips för din ansökan

  • Är man osäker på stil och ton finns det bra färdiga mallar att arbeta med. Monica Renstigs bok Planka cv har till exempel inledningsmeningar och formuleringar att inspireras av.
  • Förekom platsannonsen! Så mycket som 70 procent av alla jobb är dolda. Spontanansök till arbetsgivare du vill ha och leta i dina nätverk.
  • Fråga en kollega vad du är bra på och hur du sticker ut – ibland vet andra bättre än en själv.

För att förmedla det viktiga lägger man till två rubriker innan man kommer fram till ”arbetslivserfarenhet och utbildning”. Överst kan man sätta ”kunskap och färdigheter”, tipsar Monica Renstig. Där listar man i punktform vad man till exempel ”behärskar mycket väl” och ”har tio års erfarenhet av”.

– Det gäller alltså först att ha klart för sig vad man sysslat med: ingår kundkontakt? Beställningar? Projektledning?

Har varit på Nordpolen med Ola Skinnaro: Vd:n som blev överkörd av en snövessla

Sedan går man vidare till nästa rubrik: ”mina bästa prestationer”. Även här gäller det att vara konkret, och lista saker man åstadkommit. Det kan handla om att man rodde i hamn ett projekt rekordsnabbt, att den genomsnittliga kunden blev nöjdare under ens tid hos en arbetsgivare – eller att man var med och införde ett nytt arbetssätt.

– Det är här som det ska skina igenom att man har de där egenskaperna man vill visa upp, säger Monica Renstig.

Arbetsplatskultur: Amanda vill vaccinera eleverna mot machokultur