Hur har Flukes återkallelse påverkat dig?

07 november 2018  |  Text: Charlotta von Schultz

Bilden föreställer 120 av Uppsalaföretaget Sallén Elektriskas spänningsprovare som ska skickas tillbaka till Fluke. Hur har återkallelsen berört din verksamhet?

Fluke gör en frivillig återkallelse av spänningsprovarna T110, T130, och T150 tillverkade fram till juli i år. Orsaken är att företaget har upptäckt en svaghet i en kabel som skulle kunna leda till felaktiga och i värsta fall farliga mätresultat.  Inga olyckor ska ha rapporterats, men kunder som returnerar de aktuella provarna får ett nytt förbättrat instrument.

"För oss var det en självklarhet att ta tag i det omgående även om det ställde till det en del i vårt dagliga arbete".

Marcus Åhman, Inköps- och garantisamordnare på Sallén Elektriska i Uppsala.

Marcus Åhman, inköps- och garantisamordnare på Sallén Elektriska i Uppsala, är en av många berörda användare. När han läste om återkallelsen i Elinstallatörens nyhetsbrev gick företaget genast ut med informationen på sitt intranät och via mail till samtliga anställda.

– För oss var det en självklarhet att ta tag i det omgående även om det ställde till det en del i vårt dagliga arbete. Det är bra att återkallelsen görs om det finns en brist som kan äventyra säkerheten för våra medarbetare, säger han.

Det visade sig att 135 av företagets cirka 300 spänningsprovare var berörda. Bilden är tagen när 120 av dem hade samlats in. Sedan började Marcus Åhman att registrera provarna via länken från Fluke, helt enligt instruktionerna.

– Men där gick det bara att registrera fem stycken åt gången så jag kontaktade istället deras support via mail. Nu har jag skickat en lista med serienummer på alla provarna till dem och väntar på att de ska skicka nya, säger han.

Samtidigt beställde företaget även ett antal reserver av annat fabrikat för att inte stå utan spänningsprovare i väntan på de nya.

Fler nyheter