Håller koll på 90 000 kvadratmeter stor avdelning

14 juli 2015  |  Text: Hanna Larsson

Volvo lastvagnars monteringsfabrik i Tuve på Hisingen i Göteborg är gigantisk. Här arbetar Mats Karlsson som en av flera ”melare” – kombinerad mekaniker och elektriker. Han gillar att arbeta med händerna och minns hur det kändes när han provade på att vara arbetsledare istället. Han fick lägga verktygen åt sidan och kände att det var inte riktigt hans grej:

– Jag kommer aldrig mer att lämna ifrån mig min spänningsprovare, säger Mats Karlsson, som har jobbat på Volvo i snart 50 år.

På Tuvefabriken strax utanför Göteborg tillverkas Volvos tunga lastbilar för den nordiska marknaden. Elinstallatören står i receptionen till huvudentrén och smuttar på automatkaffe medan en tv på väggen visar reklamfilmssuccén The Epic Split, där den kampsportande skådespelaren Jean-Claude Van Damme går ner i split mellan två rullande lastbilar. Vi är här för att träffa elektrikern Mats Karlsson, som jobbat i Volvovärlden i snart femtio års tid. Han har varit anställd på samtliga biltillverkarens fabriker i Göteborg.

– Jag brukar säga att jag är barnfödd på Volvo, skrattar Mats Karlsson.

På entréplanet till Tuvefabriken sitter administrationen i traditionell kontorsmiljö. Men bakom en metalldörr en våning ner öppnar sig en gigantisk fabrikslokal. Framför oss står fyra montörer och fäster ihop ramar till ett chassi med hjälp av hydrauliska nitbyglar. Det här är avdelningen för chassitillverkning, där Mats jobbar som ”melare”.

Titeln är en sammanslagning av mekaniker och elektriker, och melarnas uppgift är att underhålla och reparera maskiner, både de som används i produktionen och de som finns på lagret för fabrikens materialinflöde.

Melarna hjälper också AGV-gruppen med underhåll av AGV:erna – de förarlösa truckar som flyttar material på lagret och i produktionslinjen. Elinstallationer och fastighetsunderhåll däremot sköts av externa firmor.

– Vi ska använda vår specialkompetens inom elektronik och PLC-teknik till det elektriska inuti maskinerna. Men det är klart att vi kan fixa andra saker också om det kniper, säger Mats Karlsson.

De flesta verktygen i chassiflödet drivs med hydraulik, och några med el, till exempel traverserna som används för tunga lyft. Elskåp, kabeldragningar och annat finns på ett system av gångar och broar ovanför fabriksgolvet. Mats tar oss med upp och visar en ombyggd container där elmotorerna som driver hydrauliksystemet snurrar. Det här är hans domäner.

– Jag går mycket här uppe, det blir bra motion. Avdelningen är cirka 90 000 kvadratmeter stor, säger Mats Karlsson.

Mycket av arbetet är förebyggande och sker på kvällar, nätter och helger, när produktionen står still. Därför jobbar de flesta melarna 4-skift. Först en nattvecka, följt av fem kvällar, sedan fem dagar inklusive helgen, och sist en vecka ledigt. Det är bara Mats och några till som alltid jobbar dagtid, och deras uppgift är att följa upp arbetet över tid, och ha nära kontakt med produktionen.

Varje dag måste melarna ta hand om ungefär 35 akuta larm för att produktionen ska fungera. Melarna är också viktiga för produktionsmontörernas säkerhet eftersom de gör förebyggande underhåll och kontroller av alla lyftanordningar. Med andra ord är de avgörande för att vi ska få ut våra lastbilar till kunderna.


Mats arbetsdag börjar i underhållsverkstaden, underhållsavdelningens eget utrymme. Här finns en mekanisk verkstad och ett kombinerat fikarum och kontor. På ett bord står två datorer där arbetsordersystemet för alla maskiner ligger. Varje morgon loggar han in och kollar status på olika jobb och ser vilka akuta larm som kommit in sedan gårdagen. Sedan går han igenom allt som måste göras med berörda personer. Vissa saker fixar han själv, andra delegerar han.

- En del av min uppgift är att hålla koll på var alla i teamet är och vad de gör, säger 

Men Mats understryker att han varken är eller vill bli chef. Ett tag arbetade han som tjänsteman och arbetsledare på fabriken i Torslanda, men konstaterade snabbt att han inte var någon arbetsledartalang.

– Jag vill hellre jobba med händerna än med folk. Värsta ögonblicket var när de bad mig lämna in mina verktyg. Jag kommer aldrig mer att lämna ifrån mig min spänningsprovare, säger han.

– Så vad gillar du mest med jobbet, förutom att du får jobba med händerna?

– Att vi har bra sammanhållning och att Volvo ligger i framkant när det gäller ny teknik. Det är spännande, säger Mats Karlsson.

FAKTA

Mats Karlsson

Ålder: Fyller 60 i höst.

Jobbar: Som melare på Volvos Lastvagnars fabrik i Tuve.

Bor: Sjöhåla, Kärna.

Utbildning: Elektriker med allmän behörighet. Lärt sig det mekaniska på jobbet.

FAKTA

Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve

Tillverkar: Kompletta lastbilar över 16 ton, av modellen Volvo FH16, Volvo FM, Volvo FMX samt Volvo FH. Fabriken förser även andra Volvofabriker över hela världen med material.

Fabriksyta: 111 000 kvm.

Antal anställda: 1500.

FAKTA

En dag på jobbet

05.00 Kliver upp och äter frukost hemma i Sjöhåla, Kärna.
05.45 Tar bilen till jobbet.
06.42 Stämplar in.
06.50 Kollar status på olika jobb i arbetssystemet och ser vilka planerade larm som kommit in sedan gårdagen.
07.10 Tar fram en rapport över vad som gjorts närmsta dygnet.
08.05 Presenterar rapporten för arbetsteamet.
08.45 Får ett akut larm om en rörkap som gått sönder och ser till att felet åtgärdas.
11.10 Lunch.
12.30 Åtgärdar spänningslösa telfrar och glappkontakt i strömskena.
13.45 Åtgärdar fotocell i kran på lagret
.
14.10 Rapporterar timmar och reservdelar som gått åt i arbetsordersystemet.

15.48 Stämplar ut.

Fler nyheter