Satsning på hemmaplan gav elfirma framgång

18 augusti 2015  |  Text: Lars-Göran Hedin

En god kombination av modernt affärsmannaskap och tradition var en av de faktorer som ledde till att S&M Sandströms Elfirma i Rosersberg utanför Stockholm utsågs till finalist i EIO Guld. Till detta kan läggas en satsning på vision och strategi som väglett företaget under de senaste åren. Och en stor omtanke om den egna personalens hälsa och välbefinnande.

Det var ett företag med brokigt förflutet som Magnus Sandström tog över efter sin far Sune i skiftet mellan åttio- och nittiotal. Sandströms Elfirma hade startat som en liten mekanisk verkstad 1918, sysslat med rörmokeri, flaggstångstillverkning och produktion av såmaskiner för den ryska marknaden. En tid var företaget till och med auktoriserad reparatör av T-Fordar. Men efter andra världskriget övergick verksamheten till att enbart handla om elinstallationer.

Det var när ett par lokala distributionsföreningar norr om Stockholm byggde ut sina elnät och behövde servicetjänster som elinstallationsverksamheten tog fart i det som idag heter Sandströms Elfirma. I slutet av 50-talet togs familjeföretaget över av Sune Sandström som med hjälp av ett par anställda montörer fortsatte att arbeta mest för de lokala eldistributörerna. Sune lämnade inte företaget förrän förra året, som 86-åring. Sista tiden skötte han elförrådet.

Magnus Sandström började arbeta i företaget efter genomförd värnplikt 1986. I samma veva anställdes ytterligare ett par medarbetare. Under åren som följde togs ytterligare folk in i företaget, flera av dem är kvar i företaget än idag. 2015 har Sandströms 14 montörer och tre man på kontoret, plus Magnus Sandström själv och hustrun Susanne som sköter det administrativa.

– Vi började en spännande resa för sex-sju år sedan. Då gick jag en ledarskapsutbildning och fick lära mig mer om hur ett företag ska drivas, berättar Magnus Sandström och fortsätter:

Det var väldigt nyttigt att få nya perspektiv och se företaget mer från sidan. Jag insåg att jag faktiskt behövde hjälp om jag skulle lyckas att utveckla verksamheten vidare så jag vände mig till en kompis som är duktig ekonom. Tillsammans vände vi upp och ner på det mesta och satte upp en femårig vision för hur företaget skulle utvecklas.


Det var en vision med en handlingsplan och tydliga mål som Magnus och hans kompis satte upp. Den har styrt företagets utveckling sedan dess.

– Vårt företag har visserligen alltid gått bra, ekonomiskt sett, men det saknades ändå en röd tråd i verksamheten. Visionen gav oss en sådan, förklarar Magnus.

En del av handlingsplanen var att bli bättre på kvalitetsstyrning. Via EIO Q skaffade sig Sandströms Elfirma en ISO 9001-certifiering. Dit var det en ettårig resa med sex träffar hos EIO och deras konsulter.

– Kvalitetssystemet har hjälpt oss på många vis. Bland annat upptäckte vi att de äldre montörerna inte delade med sig tillräckligt av sina erfarenheter och kunskaper till de yngre. Och att företagets värderingar inte var tydliga för våra yngre medarbetare - så vi satt dem på pränt.

Magnus Sandström berättar att företaget nu har samlat värderingar, normer och policys i en så kallad AIK-pärm. AIK står för Ansvar, Instruktion och Kontroll, tre begrepp som alla idag fått läsa in sig på.

Handlingsplanen för Sandströms Elfirma gick också ut på att företaget borde koncentrera sig på uppdrag på hemmaplan i första hand. Med kontoret utanför Rosersberg innebär hemmaplan i det här fallet Sigtuna kommun – en expansiv del av Stockholmsregionen där bland annat Arlanda och de nya logistikcentrana i Rosersberg ingår.

– Tidigare hade vi många kunder utmed E4 in mot Stockholm, men nu håller vi oss helst inom den egna kommunen. Här finns tillräckligt med jobb för oss, konstaterar Magnus Sandström.

Magnus berättar att hans ambition är att driva företaget långsiktigt och att tjäna "lagom" mycket pengar.

– Det är så vi kan behålla våra kunder, genom att inte ta mer betalt än vad som behövs för att företaget ska må bra, menar han.

Ett viktigt bidrag till företagets välmående är den satsning på digitalt affärsstöd som Sandströms inledde för några år sedan. 

– Vi tog bort alla tidlappar först och ersatte dem med Soft Ones affärssystem. Sedan dess har vi varit med och utvecklat deras system så att vi idag bland annat har lagt upp all vår data i molnet. Killarna har fått läsplattor med sig ut på jobben - förutom mobilen som de också kan använda för att lägga materielbeställningar, mata in underlag till faktureringen och annat.

Magnus Sandström menar att särskilt materialhanteringen via webben är lönsam.

– Den gör att vi sparar någon procent på priset och att allt går så mycket snabbare och smidigare. Så nu funderar vi på att dra ner rejält på det ganska omfattande egna lager som vi har här på firman - det är vara några kilometer till Ahlsell, Elektroskandia och Selga härifrån.

– Apropå grossisterna så är nästa steg i digitaliseringen att ta alla fakturor från dem elektroniskt också. Redan idag lägger vi alla order via EDI, förklarar Magnus.

Miljöhantering är ett annat område där Sandströms dragit ner kostnaderna rejält på senare tid. På företaget finns numera rejäla utrymmen för sopsortering. Betalningen för metall och kabelskrot, kontorspapper, wellpapp och genomskinlig plast täcker idag företagets kostnader för det brännbara avfallet, för tömning av kärl och containrar.

– Förra året kostade avfallshanteringen oss inte mer än 3 000 kronor - att jämföra med den årskostnad på 100 000 kronor som vi hade tidigare.

Nu när den tidigare femårsplanen löpt ut har företaget precis startat arbetet med att ta fram vision och handlingsplan för nästa femårsperiod. Det är mycket lättare nu, med erfarenheterna från den första planen i bagaget.

– Jag har börjat fundera kring nästa generationsskifte i företaget, men tänker nog köra vidare över den kommande femårsperioden, sedan får vi se, säger Magnus. Han berättar att sonen Calle utbildat sig till elektriker, men just nu arbetar som brandman i Rosersberg.

– Fast han blir alltmer intresserad av elektrikerjobbet så jag bidar min tid lite grand.

Magnus Sandström är således inte den som har bråttom. Han tänker och arbetar långsiktigt istället. Det skapar trygghet för de anställda, menar han, och pekar på det faktum att de flesta av medarbetarna stannat länge i företaget.

– De flesta har rekryterats hit som praktikanter. Min erfarenhet är att en av åtta praktikanter är ämne till en riktigt bra elektriker, så då anställer vi den personen. 

Nu diskuterar vi en hel del om den förändrade elektrikerroll som vi tycker blir allt tydligare. Vi försöker rusta företaget för att möta en ökad konkurrens från låglöneländer genom att höja vår kompetens.


Magnus berättar att Sandströms lägger mycket pengar på EUU och att basen för vidareutbildningarna är den kompetensanalys som gjorts för alla anställda. Företaget har identifierat spetskompetenser som det satsas särskilt på att införskaffa.

– Vi bygger kunnande inom energioptimering och fastighetsförädling, liksom inom larm och övervakning. Och så vill vi in på sol och vind och utbildar därför folk för det. Vi har redan installerat ett antal lite större solcellsanläggningar, berättar Magnus Sandström.

På fastighetssidan har Sandströms tagit hjälp av EIO Serviceavtal. Det har hjälpt företaget in på en marknad som Magnus Sandström beskriver som "intressant".

– Vi binder upp våra kunder med hjälp av serviceavtalet och har på så vis i flera fall blivit totalleverantörer av teknisk fastighetsservice. Då tar vi förstås hjälp av samarbetspartners inom de teknikområden som vi inte klarar med egen personal.

Så långt det är möjligt försöker Sandström undvika fasta priser på uppdragen. Löpande räkning är det som gäller här och gärna i ett upplägg där företaget ikläder sig rollen som elkonsulter och föreslår kunderna en budget för eljobben.

– Vi har ett väldigt starkt kontor, lett av vår kontorschef Anders Nyström. Han och de andra på kontoret säljer mycket jobb så vi behöver anställa ett par man till, egentligen. 

– Fast det är ju ett tungt ansvar, så vi vilar lite på hanen, suckar Magnus Sandström.

FAKTA

Ett sportigt gäng

På Sandströms Elfirma läggs det mycket pengar på att de anställda ska trivas. Det är så gott som alltid aktiviteter på gång - bland annat månatliga frukostmöten hos en av grossisterna. Dit bjuds olika leverantörer in för att prata om sina erbjudanden – en möjlighet som de olika företagen köar för att ta del av.

Men största satsningen handlar om fysiska aktiviteter. För femton år sedan började de anställda i företaget att träna på gym tillsammans.

– Det triggades av att vi såg att några äldre anställda fått problem med förslitningsskador. Så varje onsdag körde vi träning med frukost efter det. Alla var med i början, men sedan blev det lite för jobbigt för en del, berättar Magnus Sandström. De som ville fortsätta fick behålla gymkorten.

För tre år sedan deltog företaget i Midnattsloppet. Löparskor inköptes till alla som var med och anmälningsavgiften stod förstås företaget för.

– Vi tränade inför loppet över sommaren och efteråt kände jag att vi borde fortsätta träna tillsammans. Magnus lät meddelade att alla som ställde upp i Cykelvasan skulle få en mountain bike av företaget. Det blev 13 cyklar han fick lämna ut till välförtjänta anställda.

– Vi fortsätter med cyklingen än idag, men har slutat med Cykelvasan. Varje måndag under sommarhalvåret drar ett gäng Sandströmare iväg på sina cyklar. Och under vintern kör de inomhusträning i grupp istället. Vid Stockholm Triathlon i slutet av augusti ställer Sandströms Elfirma upp med ett lag där fem anställda deltar, med Magnus Sandström i spetsen.

– Våra fritidsaktiviteter har lett till att sjukfrånvaron är mindre än en procent och att den minskat år för år.

Det sambandet är Magnus övertygad om. En annan viktig del i friskvårdssaatsningen är att vi sedan 20 år tillbaka gör hälsoundersökningar på hela pesonalen, på senare också med ett fysiskt arbetsprov inlagt, berättar han. Framöver vill vi komplettera det med kostrådgivning och livsstilsinformation till de anställda.

FAKTA

S&M Sandströms Elfirma AB

• Grundades 1918 av Werner Sandström som mekanisk verkstad med en minst sagt brokig verksamhet.

• Blev renodlat elföretag efter andra världskriget.

• Leds sedan 1989 av Magnus Sandström.

• Har 14 montörer och 5 tjänstemän anställda.

• Omsatte 30 miljoner kr räkenskapsåret april 2013 till mars 2014, då med 17 anställda.

• Vinstmarginalen samma räkenskapsår var 12,29 procent.

Fler nyheter