Fick effekttariff – då ökade nätavgiften med 153 000 kr
Från 22 000 – till 66 000 kr. Så mycket ökade nätkostnaderna per laddplats för Orusts snabbladdare. ”Det gick inte runt innan, nu är det omöjligt”, säger Lars Carlsson.
Läs också:
5 missuppfattningar om effekttariffer
Läs också:
”Trängselskatt” i näten ska frigöra effekt
Orust på västkusten har länge varit en föregångare inom fordonselektrifiering. Redan 2013 satte kommunen upp Bohusläns första snabbladdare och har sedan dess utsetts till ”Sveriges bästa elbilskommun”. Men det var innan effekttariffen, för nu riskerar ön att bli en vit fläck på laddkartan.
Lars Carlsson på Orust Kretsloppsakademi, den ideella förening som driver laddarna, befarar att mer än tio års arbete kan vara bortkastat redan den 1 november.
– Vi har en säkring på 63A och går från att ha haft en kostnad på 1 895 kr/månaden till 2 100 kr/mån hos Ellevio – det är inte så farligt. Men sedan kom effekttarifferna och det ger en ökning på ytterligare 3 600 kr/månaden – och det är inte rimligt.
Orust Kretsloppsakademi har drivit snabbladdarna med underskott och Lars Carlsson säger att intresset från de som styr kommunen varit ljummet. Istället för att få någon form av uppskattning eller driftsbidrag – har föreningen varit tvungen att ta kontanta medel från andra delar av verksamheten.
– Vi har stöttat laddarna med över 500 000 kronor själva och vi har fått in 250 000 kr från sponsorer. Så vi stoppar in pengarna från föreningen för att det här ska gå runt.
De två nätägare som finns i kommunen, Ellevio och Västra Orust Energi, ställer sig kallsinnigt till föreningens vädjan om rim och reson i kostnadsökningarna.
– De säger bara: ”det är så här det är”, punkt slut. Vi har fem laddplatser där vi har både snabbladdare och destinationsladdare. Redan i början av året insåg vi att det här inte kommer att gå. Då stängde vi ned ett antal laddare för att minska kostnaderna. Vi säkrade även ned för att minska abonnemangskostnaden och ställde ned effekten på vissa laddare. Vi pratade även med banken som var schyssta och gav oss respit till sommaren så att vi kunde hitta någon intressent att få hjälp av.
Men så kom effekttarifferna – och med dem tvärdog intresset från andra aktörer att ta över. För laddplatserna i Västra Orust Energis nät steg nätkostnaden med 11 700 kronor per plats. Hos Ellevio var ökningen 43 305 kronor per plats – sammanlagt 153 125 kronor mer i avgifter. Föreningen har nu vänt sig till Energimarknadsinspektionen för att få en prövning av höjningen.
– Det är inte effekttariffen vi klagar på, utan den stora kostnadsökningen. Det är ju reglerat i lag att man inte kan göra så oskäliga ökningar som det här. Även om man skulle ha en extrem kostnadsökning som nätföretag, kan man inte ta ut det på kunderna så här. Vi ser det som orimligt att det inte skulle bli någon förändring, de har ju höjt med 190 procent – det förstår ju varenda människa att så kan man inte göra.
Om myndigheten inte intervenerar, ja då blir det så illa att föregångskommunen rycker pluggen på sina laddare.
– Tomgångskostnaden är för hög. Vi har tittat på alternativ att vi stänger av laddstationerna under tio månader och bara kör i juli och augusti, när vi har sommargäster, men det går inte runt. Vi gjorde även en stor renovering inför 2025 och satte väderskydd och kortterminaler på vissa laddare. Men då anade vi inte att effekttariffen skulle sticka kniven i ryggen på oss, säger Lars Carlsson.
Läs också:
Blir det kvartsavräkning även för effektariffer?
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen