”Vi har förstört vårt timpris” – 5 vägar till högre lönsamhet
Genom att säga nej till olönsamma uppdrag och tänka nytt kring prissättning har TST Gruppen börjat bygga en mer hållbar affär. Här är vd Håkan Monfors 5 viktigaste strategier för lönsamhet.
Läs också:
5 problem bakom låga vinster inom elinstallation – trots elektrikerbrist
Läs också:
De utmanar låga priser i elinstallationsbranschen
1. Hög produktivitet är grunden för lönsamhet inom elinstallation
För att nå en stabil vinst krävs att företagen arbetar mer effektivt och eliminerar interna ineffektiviteter som annars äter upp marginalerna.
– Om man ska kunna få till en anständig vinst, som säkrar företaget, då gäller det att ha hög produktivitet. Man kan inte vältra över sin egen ineffektivitet på kunderna.
2. Samarbeten mellan elinstallationsföretag jämnar ut produktionen
– Vi har löst det genom att samarbeta med tre-fyra andra firmor som vi kan produktionsutjämna med. Det gör att vi alla blir mer lönsamma och inte minst att vi kan parera svängningar på marknaden. Samarbetet gör att vi kan optimera varandra på kostnadssidan samtidigt som vi kan vara mer offensiva och tacka ja till vissa affärer med en bredare kompetens.
3. Att säga nej till olönsamma uppdrag
Håkan Monfors berättar om ett uttryck från yogavärlden som lyder: ”att säga nej till något är att säga ja till något annat”. Genom att skrota olönsamma avtal har TST-gruppen kunnat använda tiden till arbeten som är mer värdeskapande.
– Vi har höjt lägstanivån på affärerna, men även högstanivån. Vi har rensat ut alla skitavtal och affärer vi inte tjänar pengar på.
Varför stimulerar vi prisdumpning i en bransch där det är brist på personal och kompetens?
Håkan Monfors, vd TFT Gruppen
4. Värdebaserad prissättning i elinstallationsföretag
Det andra problemet som plågar branschen är prissättningen. Och här krävs det en ny kollektiv samsyn om vad det är man som elinstallationsföretag ska ta betalt för.
– Vi har förstört vårt timpris och på ett sätt har det varit lite av ett race mot botten. Det kommer av att vi har en väldigt kostnadsbaserad prissättning i branschen. Men jag menar att vi måste titta mer på värdet vi tillför. Varför stimulerar vi prisdumpning i en bransch där det är brist på personal och kompetens?
– Alla tjatar ju om att det är brist och om det nu är det borde det rimligtvis betyda att våra elektrikers tid är värdefull. Men när priserna inte speglar det blir det en obalans.
– Antingen är sanningen att vi inte har brist, utan bara är ineffektiva – eller så är vi inkompetenta när det kommer till prissättning.
5. Utbildning av personal i prissättning och lönsamhet
– Jag tror att vi måste utbilda alla anställda i hur man tar betalt på ett bra sätt och värdera kompetens. Hur ska jag förklara för de unga i företaget att de är viktiga – men sen sätta ett pris som visar att deras arbete snudd på går att skänka bort.
Ett ändrat synsätt på prissättningen och affärer är även något som TST-chefen ser som livsviktigt om branschen ska kunna bygga för framtiden.
– Det rimmar illa med alla fina ord om att vi måste kompetensutveckla – om vi inte har råd med det. Ska vi kunna locka fler till yrket måste de få en rimlig lön och utvecklingsmöjligheter. För att kunna ge det måste branschen vara lönsam. Därför måste vi börja säga nej till dåliga affärer och titta på produktivitet, prissättning som skapar värde, samverkan och ekosystem. Vi måste kunna tjäna anständigt med pengar på ett anständigt sätt, säger Håkan Monfors.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen