Missen vid renoveringen: Ugnen kopplades på belysningen
Inte hantverksmässigt utfört och en ugn som var felaktigt kopplad. Köksrenoveringen blev en mardröm för kunden, men vems fel var det att strömmen gick hela tiden?
Läs också:
Kunden: Elektrikern skruvade i proppen för dåligt – det orsakade vattenskadan
Läs också:
40 000 kronor i prisavdrag – rimligt tyckte kunden när solcellerna gav mindre el
När en kund i Uppsala flyttade in i sitt hus efter en renovering blev hen bestört. Bristerna i arbetet var många och kunden menade att firman inte alls uppfyllt det de lovat. Utöver att golv var dåligt lagt och själva bygget av köket var bristfälligt – när det började användas uppdagades det att det var en hel del dolda fel.
När kunden inte fick gehör hos företaget som gjort renoveringen – vände hen sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.
I kontakten med nämnden uppger kunden att så fort hen började använda köket, gick en av huvudsäkringarna gång på gång. Eftersom man inte visste vad det handlade om kontaktades en elektriker. Denne kunde snabbt konstatera att ugnen kopplats via belysningen.
Elektrikern uppgav även att kablarna installerats fel i fläktskåpet och att det fanns fler handhavandefel. Kunden menar att elektrikern även antytt att den firma som installerat köket ”inte visste vad de gjorde”.
För samtliga brister, inklusive omdragning av el, kräver kunden ett prisavdrag på 20 500 kronor.
Företaget bestrider uppgifterna och säger att de redan åtgärdat en del av problemen – samt att elen var något de varnat kunden för. De hävdar att inför renoveringen var de på plats och tittade på elcentralen. Redan då påpekade de att det krävdes omdragning av kablar för att uppfylla dagens standarder. De meddelade att den bristfälliga installation som fanns på plats var en risk för strömavbrott i framtiden. Dock sade kunden att de hade ”väldigt begränsad budget” samt att kunden skulle köpa vitvaror med identisk effekt mot tidigare. Därför gjordes ingen omdragning av el vilket enligt företaget framgår av avtalet.
Som sista sak motsätter sig företaget att kompensera för bristerna eftersom kunden klagade först sex månader efter att arbetet avslutats.
Vad säger då ARN? Jo, enligt bilder som kunden skickat in framgår det att en hel del av arbetet inte är fackmannamässigt utfört – och det ska kompenseras. Däremot ska kunden inte få ersättning för elarbetena, eftersom dessa tydligt inte ingår i avtalet.
Sammanfattningsvis rekommenderar nämnden att kunden får ett prisavdrag på 9 500 kr.
Läs också:
Kunden kräver prisavdrag: ”Det var mycket stå och hänga och prata vid bilen”
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen