Logga in

Kunden vill inte åtgärda ett uppdagat elfel – hur ska man hantera det?

Publicerad
18 jun 2025, 05:00
| Uppdaterad
17 jun 2025

Hittar man ett allvarligt elfel går kunderna oftast med på att det ska åtgärdas. Men ibland vill de inte betala för att få det åtgärdat. Hur ska jag göra i det läget? Elsäkerhetsexperten Fredrik Byström Sjödin berättar vad som gäller. 

Läs också:
Heter det fortfarande säkerhetsbrytare?

Läs också:
Måste man sätta regelrör vid varje installation med flexslang?

Läs också:
Varför har jordfelsbrytare för personskydd inte kortare utlösningstid?

Fråga: Jag har varit med om att man kommer till en anläggning och hittar ett elfel som behöver åtgärdas – men kunden vill inte betala för att få det åtgärdat. Hur ska man förhålla sig då?

Svar: Detta är en jättevanlig fråga som är väldigt relevant. Det är innehavaren som är ansvarig för sin elanläggning. Som installatör är man bara ansvarig för det man själv installerar, så att det är korrekt utfört och kontrollerat. Är det så att man hittar ett fel, men att innehavaren inte vill bekosta det just då, ska man vara tydlig mot innehavaren att det är ett fel som behöver åtgärdas. Samtidigt som man påpekar att det är innehavarens ansvar.

Känner man att det kan bli trubbel med kunden framöver så behöver man ha det dokumenterat. Antingen i sin faktura, sitt egenkontrollprogram eller slutrapport, där det står att innehavaren är informerad om bristerna, men har valt att inte åtgärda dem. 

Det finns ingen juridisk skyldighet för installatörerna att åtgärda något som är fel och man är inte skyldig att göra någon anmälan, som det är för andra yrkesgrupper. Men man kan förstås känna en moralisk skyldighet om ett fel är helt livsfarligt.