Logga in

Hela historien om hur Elfel startade: ”Det finns en hel del hemmapulare”

Publicerad
2 jun 2025, 05:00
| Uppdaterad
28 maj 2025

Från några få medlemmar till 77 000 på tio år. Facebookgruppen Elfel har hjälpt till att räta ut många frågetecken kring elteknik i vardagen. Vet du hur allt började?

Elektrikern Stefan Hjerpe Mårtas i Leksand hade nyligen startat egen firma. Det var kul på många sätt, men han saknade kollegor och snacket kring fikabordet.

– Jag ville bolla med andra om konstiga saker jag stötte på i jobbet. Efter att ha funderat ett tag kläcktes idén om Facebookgruppen Elfel dit jag bjöd in vänner, berättar Stefan Hjerpe Mårtas.

”Det är väldigt viktigt med god ton i kommentarerna, och att se till att det är verkliga människor bakom inläggen – inga troll.”

Henric Andersson, ETG College

Läs också:
Elfels tidiga nyckelpersoner – det här gör de i dag

Läs också:
Historiens 10 värsta elfel: Kupévärmare, skarvsladd och silvertejp – i duschen

Det första inlägget handlade om en köksrenovering som var riktigt dåligt gjord. Det blev diskussioner i gruppen och sedan rullade det på. Snart hade Elfel några hundra medlemmar.

– En av de första jag bjöd in i till gruppen var Henric Andersson (då Hagberg) som jag kände genom fackligt arbete. Tillsammans redaktörade vi inläggen, säger Stefan Hjerpe Mårtas.

Just redaktörandet ser grundarna av Elfel som en viktig del i framgången. Sedan starten har gruppen växt och har idag 77 000 medlemmar.

– Det blev framgångsrikt på grund av att vi modererade rätt hårt. Vi tog bort skräp, dåliga kommentarer och tjafs. Det gjorde att Elfel blev ett kul ställe att hänga på, säger Henric Andersson.

Efter några år hörde dåvarande chefredaktören för Elinstallatören, Henrik Nygård, av sig och ville diskutera ett samarbete. Det gick lite trögt med likes på tidningens Facebooksida, och när webbredaktören försökte lägga in länkar till artiklar i Elfel togs de ofta bort. Kanske kunde ett närmare samarbete lösa problemen?

– Ett förslag var att tidningen skulle köpa Elfel, och det tyckte vi var jättebra! Elinstallatören har en bra linje i sin rapportering, och det handlar inte om marknadsföring, säger Henric Andersson.

Genom köpet blev han och Stefan Mårtas också avlastade från det tidskrävande modererandet. I stället blev Elinstallatören administratör för Elfel.

Henrik Nygård

Enligt Henrik Nygård, dåvarande chefredaktör, var det en win-win-lösning. Inspiration till att köpa en Facebookgrupp fick han från mediehuset Bonnier som köpt en grupp om heminredning.

– Men köpet av Elfel gick inte att genomföra via Facebook, utan vi löste det själva. Med hjälp av Installatörsföretagens jurister fick vi till ett avtal, säger Henrik Nygård.

Han tycker att det är en av de bästa saker han gjorde under sin tid som chefredaktör för Elinstallatören. Förutom att det skapat fler besökare på tidningens sajt har det lett till att bevakningen kommit närmare branschens kärnintressen. 

– Tidigare handlade artiklarna mest om övergripande branschfrågor, och vi visste inte så mycket om snacket vid fikabordet. Nu är det mer fokus på elteknik och elfel, säger Henrik Nygård.

Att Facebookgruppen vuxit så mycket tror han beror på flera saker. Dels att den fångar upp snackisar i branschen, vad elektriker pratar om, dels att inläggen modereras på rätt sätt.

– Folk tröttnar annars, om det spårar ur för mycket mot trams och personangrepp, säger han.

Stefan Hjerpe Mårtas anser att en del i framgången är enkelheten.

– Det räcker med en bild och man förstår direkt vad det handlar om, säger han. 

Inget vidare. Foto: Henrik Påhlsson

Grundarna tycker också att det är lärorikt att läsa inlägg i Elfel, vilket bidragit till gruppens popularitet. Henric Andersson arbetade länge som lärare på gymnasiets elprogram. Det hände då och då att han använde inlägg från gruppen i undervisningen.

– Det är bra att få se konsekvenser av vad som händer om man inte gör rätt. Och att få se verkliga situationer som man kan mötas av, säger han.

En återkommande kommentator i Elfel är elektrikern Henrik Påhlsson i Helsingborg. Även han tycker att det är viktigt med information om hur man INTE ska göra.

– El är farligt och om jag kan ge lite information är jag nöjd. Man kan inte alltid skylla allt på elfirmorna, men ibland skickas lärlingar och första/andraårs-montörer ut ensamma. Dessutom finns en hel del hemmapulare, säger han.

Andrea Van Sand

Elektrikern Andrea Van Sand i Ystad har varit medlem i Elfel i många år och gjort många inlägg. Hon tycker också att det är bra att visa upp misstag som man kan lära sig av. Samtidigt är hon lite kritisk till gruppens utveckling.

– Från början upplevde jag att det var en grupp för enbart yrkesfolk. I dag är det mer åsikter om allt möjligt, säger Andrea Van Sand som inte heller är så förtjust i frågor från hemmapulare. Det finns ju flera andra grupper på Facebook för dem, menar hon, till exempel Inget elfel, men… 

Läs också:
Rekordmånga elfel: ”Kunden hade ingen huvudsäkring eller servissäkring”

Henric Andersson tycker att det viktigaste för att Elfel ska fortsätta vara bra är aktivt modererande.

– Det är väldigt viktigt med god ton i kommentarerna, och att se till att det är verkliga människor bakom inläggen – inga troll, säger han.