Anlitade eljour vid strömavbrott – kräver att nätbolaget ska betala
När strömmen gick i huset ringde kunden eljouren. Men efter felsökning framgick det att felet inte låg i villan, utan ute i gatan. Då ska nätbolaget ta kostnaden, tänkte kunden… med vad anser ARN?
Läs också:
Kunden kräver prisavdrag: ”Det var mycket stå och hänga och prata vid bilen”
Läs också:
Använde flexirör i badrummet – kunden vill ha tillbaka pengarna
Mitt i natten märkte en kund att hen drabbats av ett ”delvis elavbrott”. Lätt stressad genomförde hen en egen felsökning, men kunde inte hitta problemet eller härleda avbrottet till någon säkring. Där och då kontaktade hen en firma med eljour som kom ut och fortsatte arbetet… utan att hitta felet.
Det var först när jouren kontaktade elbolaget som det kunde konstateras att felet låg ute i gatan och att det i sin tur löst ut en av huvudsäkringarna. Problemet löstes, jouren åkte hem och skickade sedan en faktura till kunden på 6 969 kronor.
Orimligt menar kunden som anser att elbolaget borde ta kostnaden eftersom felet inte låg i huset.
Nej, säger företaget som anser att de inte ska ersätta kunden eftersom de inte fick möjlighet att avhjälpa problemet.
När Allmänna reklamationsnämnden synat ärendet konstaterar de att företaget inte ifrågasätter att det skett ett elavbrott och inte heller att det skett inom nätägarens ansvar. Så långt är allting klart.
Men därefter skriver nämnden att eftersom konsumenttjänstlagen gäller borde kunden i första hand vänt sig till sitt elbolag, inte en eljour. Därför avslås kravet från kunden.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen