Scirocco har fått ett ansiktslyft

Publicerad 20 jan 2015, 10:55

I väntan på en helt ny modell har Volkswagens kultsportbil Scirocco fått en ansiktlyftning med starkare motorer, uppdaterad design och delvis ny teknik. Vi har testat 2,0 TSI med 180 hk med ett listpris på 264 900 kr.

På den svenska marknaden erbjuds också Scirocco R med hela 280 hk. Men för den är påslaget hela 120 000 kronor, alltså 1 200 kr per hästkraft. Det är nog rimligt att anta att många kommer att tycka att det är i mesta laget, och dessutom räcker 180 hästkrafter gott väl till för Sciroccon. Den gör ju ändå 0-100 km/h på 7,4 sek (5,5 sek för Scirocco R), så vi pratar om en bil som är väldigt långt ifrån slö. 

Ur-Sciroccon lanserades för 40 år sedan och har sålts i mer än en miljon exemplar. Produktionen lades ner 1992. 16 år senare återuppstod dagens version av modellen och nu kommer alltså en vässad version av den. Trots starkare motorer har förbrukningen sänkts. Fabriksuppgifterna för blandad körning för TSI 180 är 0,6 liter per mil. Båda motorerna går att få med dubbelkopplingslådan DSG. Start och stopp-system är standard.

Designmässigt är det främst fronten och bakpartiet som fått sig ett lyft. Invändigt hittar vi bland annat sportstolar och ett för Scirocco särskilt framtaget ljudsystem på 400 watt. En teknisk nyhet är Blind Spot Sensor, som varnar föraren om ett fordon befinner sig i döda vinkeln. Det är dock inte standard utan tillval.

Ett annat tillval (standard i R-versionen) är en dynamisk differentialbroms som förbättrar väggreppet och som också är tänkt att öka körgläden. Systemet är integrerat i den elektroniska stabiliseringskontrollen och kan hjälpa till att bromsa innerhjulet om det tenderar att spinna. Därmed minskar understyrningen och föraren kan behålla linjen genom kurvan. 

Som en hyllning till ursprungsmodellen från 1974 har extrainstrument för oljetemperatur, multifunktionellt stoppur, och turbons laddtryck, placerats överst på instrumentbrädan.
Scirocco är en renodlad coupé-modell. Följaktligen är sidodörrarna rejält tilltagna och man måste fälla framstolarna för att ta sig in i baksätet. Fram är utrymmena generöst tilltagna. Att sitta bak är lätt klaustrofobiskt då sidorfönstren är små och avståndet till taket litet. För den som ofta har användning av baksätet är bilen därmed inte det bästa valet.

Jämfört med att köra exempelvis en Golf så har Sciroccon ett styvare chassi och en närmare kontakt med vägen, som det anstår en bil med sportbilsambitioner. Bilen kränger förhållandevis lite när man provocerar den och tar kurvor hårt. Men medaljens baksida är att den kan bli lite stötig vid vanlig körning.

Den som gillar VW och vill ha en sportigare bil har ju också andra modeller att välja mellan, inte minst då urtypen för GTI-bilar: Golf GTI. Golfen har ju, till skillnad för Sciroccon, precis lanserats i hyllad och helt nyutvecklad generation. Jämfört med Scirocco TSI 180 får man då ytterligare 50 hästkrafter (230 hk) och bättre kupéutrymmen. Prispåslaget är 27 000 kronor men det känns som om man får mer för pengarna.