Opel Vivaro – Stor blir större

Publicerad 31 okt 2014, 12:45

Som rubriken anger har Opels storfraktare blivit större. Bilen finns med två storlekar på karossen. Den mindre mäter nu fem meter i längd (499 cm) och den större är 40 centimeter längre (539 cm) vilket är 22 viktiga cm längre än tidigare. Mer utrymme är lika med nya transportmöjligheter.

Variationerna är många. Två längder och två olika höjder och som de flesta skåp i den här storleken finns Vivaro som buss, stor kombi, påbyggnadschassi, som skåp med enkel eller dubbelhytt. Opel Vivaro är stor och för att få en bild av den tar vi ett varv runt bilen. Vad vi ser är Opels storsäljare bland transportbilar. Modellen som sådan är ett trettonårigt samarbete mellan Opel, Nissan och Renault. Det mest framträdande är det nya nospartiet med den stora grillen och strålkastarna som sträcker sig ända upp till vindrutan. Sedan finns här också LED-dagsljus (tillval).

Karossidan har också den fått en lite annorlunda utformning där knycken i taket ovanför vindrutan är borta. Ett plus för att skyddslisterna på dörrarnas nederkant är kvar. Bakpartiet däremot känner vi igen. Största förändringen här är att öppningshandtaget nu är liggande istället för stående som tidigare. Även baklysena känns igen.

Inredningen är snygg och elegant. Tre åkande finns det plats för i kupén. Men det gäller att inte vara för bred om baken. Den störande växelspaken framför vänster knä är till nackdel för passageraren i mittsätet, som för övrigt är extremt smalt. Som förare gillar jag inte heller växelspaken, som är hård och skaver mot mitt knä.

Skulle det inte sitta någon på mittsätet går det att fälla ner ryggstödet som då blir som ett litet arbetsbord. Kupén som Opel vill likna vid ett rullande kontor bjuder på smart uppkoppling med infotainment-teknologin IntelliLink. Den omfattar bland annat en bra ljudanläggning och navigation. Här finns också en hållare för laptop.

Kupén bjuder på ett flertal förvaringsfack som totalt rymmer 75 liter. Det enskilt största är förvaringen under passagerarsätet på 54 liter.

Tre utrustningsnivåer finns att välja bland och elva karossfärger. Sedan finns här en lång lista på tillval som backkamera, farthållare/fartbegränsare och backhjälp för att nämna lite godis ur tillvalslistan.
Under motorhuven sitter Vivaros hjärta. Det är två helt nya turbodieslar på 1.6 liter med fyra olika effektuttag. Basmotorn 1.6 CDTi turbo finns med 90 eller 115 hk. Med 1.6 BiTurbo som har sekventiell turboladdning är effektuttagen 120 respektive 140 hk. Med BiTurbo blir förbrukningen som minst 0,57 liter milen och 149 gram CO2-utsläpp per kilometer.

Bilen är enklast att lasta genom de båda bakdörrarna. Om vänster dörr är stängd går det att spärra högerdörren i öppet läge – 90 grader. Att det inte går att spärra båda dörrarna eller öppna dem i 270 grader tycker jag är lite märkligt.

Lastutrymmet är verkligen stort. I den mindre karosslängden L1 är lastlängden 2,5 meter och i L2-versionen 2,9 meter. Det är lika med tre EU-pallar efter varandra. Men det kan bli ännu längre då båda passagerarsätenas sittdynor fälls upp och luckan i lastväggens öppnas. Lastlängden blir då 4,15 meter. Pratar vi lastvolym så är den mellan 5,2 och 8,6 kubikmeter. Det senare som absolut max i L2H2. Då skjutdörren på höger sida öppnar 103 cm på bredden går det även här att lyfta in en EU-pall den vägen.

Vivaro är en säker bil. Den lär vara betydligt säkrare än den äldre versionen som bara fick två av fem stjärnor i EuroNCAP’s krocktest 2012. Men någon krocktest är ännu inte gjord på nykomlingen. Med låsningsfria bromsar (ABS), stabiliseringskontroll och antispinn (ESP TC), bromskraftsfördelning med nödbroms (EBD EBA) och start-i-backe-hjälp så blir bara det bra betyg.

Då föregångaren varit en populär och långlivad modell som sålts i närmare 600 000 exemplar sedan introduktionen 2001 är det inte så konstigt att Opels PR-ansvarige Annicka Troedsson har höga förväntningar på den nya Opel Vivaro.

Plus och minus

Plus

+ Fina rappa motorer

+ Bra säkerhet

Minus

– Trångt att åka tre

– Obekväm växelspaksplacering

FAKTA

Opel Vivaro BiTurbo 140 L1H1

Motor: 4 cyl, 1598 cc, dieselturbo.

Topphastighet: 181 km/tim.

Transmission: 6 vxl manuell.

Effekt/vridmoment: 140 hk/340 Nm.

Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,61 liter/mil. CO2 g/km: 160.

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 310/500/228/197 cm.

Maxlast/lastutrymme: 1184 kg/5,2 kbm.

Lastutrymme l/b/h: 253/166(127 mellan hjulhusen)/138 cm.

Släpvagnsvikt: 2000 kg.

Tjänstevikt: 1736-2030 kg.

Serviceintervall: 2 år/4000 mil.

Garantier (år): 3 nybil, 3 fri service, 3 assistans, 12 rostskydd.

Pris (exkl. moms): från 211 900 kronor, som testbilen 252 500 kronor.

För mer info: www.opel.se