Liten Volvo med stort självförtroende

Publicerad 21 okt 2014, 10:36

Volvos nya fyrcylindriga dieselmotor, D4, har nu premiär även i minstingen i familjen, V40. Effekten har ökat ytterligare till 190 hk. I kombination med den likaledes nya åttastegade automatlådan och ett mycket kompetent chassi har Volvo trollat fram sin roligaste bil hittills. 

Den nya D4-motorn, en turbodiesel, är mycket viktig för Volvo och den ersätter de gamla D4- och D5-motorerna. Motorn har skalats ner från fem till fyra cylindrar och från 2,5 till 2,0 liter. Förbrukningen har sänkts och effekten har ökat.

Bränsleförbrukningen för V40 anger Volvo till rekordlåga 0,35 liter per mil för landsvägskörning och 4,0 för blandad körning. Som alltid så är ju de officiella förbrukningssiffrorna från bilföretagen enbart att betrakta som teoretiska. I verkligheten är de alltid omkring 20-30 procent högre. Vid vår provkörning uppmätte vi dock hela 0,6 liter/mil i landsvägskörning. Visserligen hade vi en ganska tung gasfot, något som är svårt att undvika då bilen lockar till busig körning, men 0,6 liter är ju väldigt mycket mer än 0,35 liter.

Förutom kanonfin motor och växelåda så är chassigt och karossen också väldigt lyckade. Det är vridstyvt så det förslår och det matchar mycket väl den höga motoreffekten. I kombination med en låg tyngdpunkt och snabb styrrespons så har Volvo skapat en bil där fokus ligger på körupplevelsen. Vår testbil har sportchassi och 17-tumsfälgar och det gör att bilen blir lite väl stötig. Här föredrar vi det chassi som Volvo kallar Dynamic.

Volvo V40 är en liten bil. Fast det märks inte i förarutrymmet där den upplevs som en storbil. Men när man kliver ur bilen märks det att man sitter riktigt lågt. En granskning av baksätet ger vid handen att där trivs nog barn bäst. Vuxna vill åka fram i den här bilen – och helst köra den.

Volvos adelsmärke är ju säkerhet. Och här behöver inte V40 inte skämmas för sig. Vår testbil har alla möjliga finesser som ökar båda den passiva och aktiva säkerheten. En världsnyhet är exempelvis krockkudde för fotgängare. Autobromsen har också förbättras så att den även känner av cyklister. Vidare är systemet City Safety nu aktivt i hastigheter upp till 50 km/h. Bilen bromsas automatiskt om föraren inte reagerar i tid om bilen framför bromsar eller om man närmar sig ett stillastående fordon. 

Det sammanlagda betyget blir högt. Den nya motorn glänser och bilen är ett bra val för dem som har litet behov av utrymmen i baksätet eller av lastutrymme. Men för toppbetyg skulle vi gärna se att bränsleförbrukningen närmar sig den av Volvo uppgivna.

Plus och minus

Plus

+ Motor, drivlina och chassi

+ Hög säkerhet

+ Storbilskänsla i småbil

Minus

– Trångt baksäte