Logga in

Elfirman på Svarta listan: ”Privatkunder blir bara tjafs”

Publicerad
17 sep 2020, 06:15
| Uppdaterad
22 dec 2022

Ord står mot ord. Elfirman hävdar att spabadet installerades korrekt – men fälldes i ARN och hamnade på Svarta listan.  

Allt fler företag hamnar på Råd & Röns Svarta lista över företag som inte följer Allmänna reklamationsnämnden ARN:s rekommendationer.  På höstens lista tillkom 177 nya företag, varav 40 i kategorin hantverkare. Ett av företagen har svartlistats efter en tvist om en elinstallation, Örebroelektrikerna AB.

– Vi har nästan slutat jobba med privatkunder, det blir bara tjafs. Men vi har aldrig hamnat i ARN tidigare, och det var en ganska stökig historia, säger företagets vd Johan Kumlin när Elinstallatören ringer upp.

FLER ARN-FALL:
4 814 kr för 3 extra uttag? Helt ok

Läs också:
Krävde över 30 000 i avdrag för montörernas raster och resor

Ord står mot ord i ärendet som började sommaren 2018. Örebroelektrikerna hade gjort en elinstallation till ett spabad hemma hos en privatperson, och fakturan landade på 14 119 kronor. Då vände sig kunden till ARN. I sin anmälan skrev han att tjänsten var felaktigt utförd och att materialpåslaget var skyhögt. Hans uppgav även att elfirman tog betalt för en mycket längre kabel än vad som hade använts. Han ville ha felen åtgärdade, prisavdrag och skadestånd.

”Min elektriker hävdar att han inte har gjort felen och att någon annan måste ha gjort dem.”
Johan Kumlin, vd Örebroelektrikerna AB

Johan Kumlin bestred ärendet och ville bli kontaktad av ARN via brev eller telefon.

– Min elektriker hävdar att han inte har gjort felen och att någon annan måste ha gjort dem. Jag måste ju lita på mina killar. Men man kunde bara svara ARN via mejl, och beloppet var relativt litet så jag la inte så mycket tid på att svara, säger han.

I ett kort mejlsvar skrev han att arbetet hade beställts på löpande räkning och att materialkostnaden var enligt leverantörens bruttoprislista. Anmälan om att tjänsten skulle vara felaktig och att för mycket material skulle ha använts kommenterade han inte. 

I oktober 2019 kom ARN:s beslut. När det gäller materialpåslaget gick nämnden på elfirmans linje, påslaget var inte oskäligt. Men nämnden kom fram till att huvudbrytaren har monterats fel. Dragavlastning saknas och kabel har för liten ledararea. Nämnden anser även att firman har tagit betalt för mer material än vad som borde ha gått åt. ARN rekommenderade därför Örebroelektrikerna att avhjälpa felen och betala 1 331 kronor till kunden.

Ett knappt år senare hamnade Örebrofirman på Svarta listan för att inte ha följt rekommendationerna.

Även här går uppgifterna isär. Råd & Rön förklarar att de inför publiceringen av Svarta listan kontaktar samtliga företag och anmälare och frågar om de har gett respektive fått rättelse. Allt för att säkerställa att ingen svartlistas felaktigt.  I fallet med Örebroelektrikern uppgav kunden att det inte är åtgärdat, medan elfirman valde att inte svara, enligt Råd & Rön.

Det förnekar Johan Kumlin.

– Jag har inte blivit kontaktad av Råd & Rön, och vi har erbjudit kunden att åtgärda felen och ge en kredit på fakturan. Men kunden har inte släppt in oss så vi har inte kunnat följa ARN:s rekommendation. Och han har inte betalt fakturan så nu skickar jag den till Kronofogden, säger Johan Kumlin.