Logga in

”Jag jobbar max två timmar per kund”

Publicerad
22 jan 2020, 08:37

Hur kommer man tillbaka efter utmattningsdepressionen? Elektrikern Mattz Birath hyr ut sig själv på timbasis – och kunderna älskar honom.

– Jag jobbar max två timmar per kund. Då får jag de mikropauser jag behöver mellan uppdragen, säger Mattz Birath, som driver elinstallationsföretaget Hyr en timme.

Fler som tar småjobb: Elektrikern Peter blev Clas Fixare 

Som namnet antyder är affärsidén lite ovanlig. Kunderna kan hyra Mattz Birath för en timme eller två för att få hjälp med mindre eljobb som större elfirmor ofta nobbar. Hittills i år (2019) har det blivit drygt 600 uppdrag.

Att starta eget var inget Mattz Birath drömde om som ung. Tvärtom. Han såg hur hans pappa, som drev en plåtslagarfirma, slet med långa arbetsdagar och klagande kunder. Mattz tyckte det verkade mer lockande att vara anställd, och sina första 24 år i elektrikerbranschen jobbade han som montör, ledande montör, projektledare och arbetsledare på olika el- och teleföretag.

Men i maj 2012 tog det stopp. Mattz var då ledande montör och hade en arbetssituation som han beskriver som horribelt stressig. Det slutade med panikångestattack, ambulansfärd, sjukskrivning för utmattningsdepression – och snart även arbetslöshet.

– Jag gick in i väggen och fick sparken, sammanfattar han händelseförloppet.

ARN-fall: Tvist om materialpåslag – elfirman fick rätt

Jag jobbar max två timmar per kund. Då får jag de mikropauser jag behöver mellan uppdragen”
Mattz Birath, Hyr en timme

Efter sjukskrivningen blev det oväntat svårt att få ett nytt jobb. För Mattz var det en ovan situation. Han hade aldrig behövt söka jobb tidigare.

– Man brukade springa på nån som sa ” du verkar vara en bra kille, ska du inte börja hos oss?”.   Så lät det inte längre, säger han.

Läs mer om Clas Fixare: Kedjan tar småjobben du inte vill ha … eller?

Skrev han i CV:t att han hade problem med stress fick han inget svar alls. Om han väntade med att berätta till slutet av intervjun så backade arbetsgivaren, trots att de nästan hade varit redo att skaka hand. Tills sist fick han en anställning med lönebidrag. Första månaderna gick bra, men sedan ökade stressen. Mattz blev sjukskriven och uppsagd igen.

I den vevan började han fundera på en idé som en kompis hade kläckt något år tidigare: att starta Hyr en timme. Under våren 2015 började han bygga upp en hemsida och en Facebooksida. Han spelade in en personlig videopresentation på några minuter där han berättade om sitt yrkesliv och vad han kunde hjälpa till med. Han förklarade att han hyrde ut sig själv till ett fast timpris. Både för mindre eljobb och för annat småfix som att klippa gräs och sätta upp gardinstänger eller hyllor. När sommaren kom satsade han en dryg tusenlapp på en annons på Facebook.

Kunderna strömmade till direkt.

– De undrade ”Var har du varit hela mitt liv?” och närmaste månaden blev snabbt uppbokad. Sedan dess har det bara rullat på, säger Mattz Birath.

Läs  mer: ”Känns ju omöjligt att bli elektriker med det här systemet”

Han har skruvat på upplägget i omgångar under de drygt fyra år som gått sedan firman startade. Allt för att få kontroll över sin arbetssituation – och samtidigt tjäna tillräckligt med pengar. Numera har han skippat allmänt småfix och gör enbart eljobb, främst hos privatpersoner. Vanliga uppdrag är att byta dimmer, montera armaturer och installera vägguttag.

Kunderna måste godkänna Mattz villkor när de bokar ett jobb. Det här är vad som gäller:

  • Kunden får boka en eller två timmar till fast pris.
  • Kunderna måste vara på plats minst en timme FÖRE avtalad tid.
  • Om kunden bokar två timmar och jobbet blir klart på en timme så kommer ändå en faktura på två timmar.
  • Om kunden bokar en timme och jobbet inte blir klart så packar Mattz ihop efter en timme och åker vidare till nästa uppdrag. Kunden får boka en ny timme för att få jobbet slutfört. 
  • Kunder som vill ha rot-avdrag får betala en administrativ avgift.

Trots lite tuffare regler gör kunderna tummen upp av alla fina recensioner att döma. Hyr en timme har drygt 450 omdömen och toppbetyg på Facebook, Eniro och Google. Ytterligare en fjäder i hatten är att Mattz Birath korades till årets elföretagare på Hantverkargalan både i år och i fjol. Nu har han nominerats till samma utmärkelse även år 2020.

Men livet som egenföretagare är inte alltid är en dans på rosor. Att hitta en lagom balans har varit knepigt. Periodvis har han tagit på sig för mycket jobb, och då har stressen blivit för stor. Andra perioder har han testat att jobba kortare dagar och fyradagarsvecka. Då blir arbetssituationen lugnare men förtjänsten sjunker.

Att driva eget företag ger dessutom merarbete som ska skötas utöver eluppdragen, och massor av småjobb innebär massor av administration.

Rättsfall: Första gången ett egenkontrollprogram prövas i domstol – fälls

– Framåt december börjar jag bli ganska less på att skriva fakturor. 600 jobb betyder ju 600 fakturor, konstaterar han.

Ekonomin har även påverkats av att materialförtjänsten har minskat. De flesta av Mattz Biraths kunder köper numera materialet själv, en utveckling som har gått väldigt snabbt.  I början av hösten vände han sig därför till branschkolleger på Instagram för att få råd. Hur tar de betalt? Hur ser de på minidebitering?

– Jag insåg att jag låg grymt lågt och att jag behövde ta mer betalt för min kompetens, erfarenhet och behörighet, säger han.

Sagt och gjort. Efter prishöjningen minskade antalet kundmail med förfrågningar till runt 25 i veckan, ganska lagom många. Före höjningen mailade cirka 75 kunder per vecka, betydligt fler än han hann hjälpa.

Ibland blir Mattz även kontaktad av andra elektriker som är nyfikna på konceptet, kanske som ett sätt att hantera en stressig arbetssituation.

– Jag vill inte slå mig för bröstet, men det är jättekul om jag kan inspirera andra utbrända som funderar på att starta eget företag, säger Mattz Birath.

Läs mer: ”Det här med elinstallation kan han inte…”

Mattz Biraths tre tips:

  • Var personlig på sociala medier. Jag berättar väldigt öppet om min bakgrund, dyslexi och utbrändhet. Många av mina kunder följer mig på sociala medier och tycker det är spännande när jag kommer hem till dem på jobb.
  • Våga ta betalt.  Materialpåslagens tid är nog förbi och du måste ta ordentligt betalt för din kompetens, erfarenhet och behörighet.
  • Tänk på att kläder och servicebilar speglar firman. Är bilen skitig och skräpig är det kanske inte så mycket ordning på firman heller. Kläderna ska också vara hela och rena.