Logga in

Så ser vd:arna på Assemblins framtid

Publicerad
10 nov 2016, 09:16

Tritons plan har gått i rasande fart. Byten i ledningen, förvärv och bytet av det solkade varumärket. Vd:arna på el, ventilation och VS berättar nu om Assemblins att-göra-lista: integration, samordning och viktigast av allt: affärer.

I augusti förra året slog bomben ned när Royal Imtech NV gick i konkurs. Bara två månader senare, den 1 november tog investmentbolaget Triton, genom Triton Fond IV, över Imtech Nordic och dess 5400 anställda i Sverige, Norge och Finland. Sedan dess har nyheter om ledningsförändringar och förvärv duggat tätt. I ett drag blev personalstyrkan 800 personer större när bolaget köpte Skanska Installation i augusti i år. Och matchningen bolagen emellan handlar inte bara om geografi.

– Våra största kunder är inte deras största kunder.

Det säger Håkan Ekvall, vd Assemblin ventilation när Elinstallatören träffar honom och de andra två divisions-vd:arna. Han fortsätter:

– Vi har haft olika kundsegment och det har förstås Triton tittat på när de funderat över den här affären. Ett konkret exempel är de stora sjukhusprojekten i Stockholm. Där har vi på Assemblin inte varit så engagerade utan istället legat närmare de andra stora byggbolagen NCC och Peab.

Men det finns ett geografiskt överlapp som inte är oansenligt.

– På elsidan är förvärvet en perfekt matchning. Skanska Installation är starka i Stockholm och i huvudfästet Malmö, medan vi är lite svagare där, säger Fredrik Allthin, vd i Assemblin el.

Trots att Skanska Installation omsatte 1,5 miljarder kronor under 2015 spelar bolaget helt klart i en lägre division jämfört med de största installationsbolagen på svenska marknaden. För att inte tala om jämförelsen med Skanskas projekt- och byggverksamhet som omsätter 27 miljarder kronor och har 10 000 anställda. I sitt nya hem under Assemblin-flagg kan de 800 medarbetarna från Skanska Installation komma ut ur skuggan och känna att deras verksamhet är bolagets huvudsakliga. De får en ägare som helt och fullt fokuserar på installationstjänster.

”Vi har haft olika kundsegment och det har förstås Triton tittat på när de funderat över den här affären. Ett konkret exempel är de stora sjukhusprojekten i Stockholm. Där har vi på Assemblin inte varit så engagerade utan istället legat närmare de andra stora byggbolagen NCC och Peab.”

Håkan Ekvall, vd Assemblin Ventilation, om köpet av Skanska Installation.

Rör och ventilationssidan av Skanska Installation stavas TKI, men med omkring 100 anställda har bolaget inte funnits på särskilt många orter. Trots det så ser Lennart Petersson, vd på Assemblin VS fördelar med deras arbetssätt.

– De har jobbat med både vent och rör i samma bolag. Vi har haft ett bra samarbete mellan grenarna men vi har inte suttit i samma hus och vid samma skrivbord. Här kan TKI tillföra en del. Nu kan vi bygga upp teknikavdelningar med rätt folk från början, säger Lennart Petersson.

Och mer samordning ska det bli. På tolv orter ska de olika teknikgrenarna in i gemensamma lokaler. Det är många filialer som ska hitta nya större kontor som rymmer all personal som hittills suttit på olika ställen eller som kommer från olika bolag. Assemblin har ju också köpt Delta-koncernen med 250 medarbetare. Samlokaliseringen kommer troligen vara klar efter årsskiftet.

Samtidigt som Assemblin måste hitta kraften att ta marknad så går det inte att bortse ifrån att Imtech-krisen ställde till en del problem. På VS-sidan hade alla filialchefer en personalomsättning på 50 procent, medan ventilation och el klarade sig bättre.

I den våg av uppköp som pågår i installationsbranschen, där framgångsrika lokala och regionala bolag köps upp, finns alltid risken att anställda tappar kontakten med mål, strategier och beslutsvägar.

– Jag tror att det är oerhört viktigt att ta hand om de företag som man förvärvat så att de inte känner sig övergivna i vår verksamhet, säger Lennart Petersson.

I Assemblins fall avsätts särskild personal som enbart jobbar med integration av förvärv för att kraften inte ska tas från fronten, där tillväxten sker.

– Anledningen till att du köper de här bolagen till att börja med är att de drivs av duktiga entreprenörer. Det gäller att de känner att de har förtroendet att driva en entreprenadverksamhet lokalt. Sen får de administrativ stöttning och service från centralt håll, säger Håkan Ekvall. Fredrik Allthin fyller i:

– Det är ute på filialerna som affärerna görs. Vårt mål är att stimulera och skapa de administrativa system som gör att filialchefer kan jobba med det som de tycker är roligt med entreprenörskap – det vill säga att göra affärer och driva produktion.