Logga in

Kapad elfrasse

Publicerad
29 okt 2015, 07:47

Flakbilar eller pick-uper är populära som alltid. Det har de franska karossmakarna Kollè och Durisotti tagit fasta på. De gör var och en sin egen version av Kangoo Z-E Pick-Up. Dagens övning är med den senare – Durisotti.

För tre år sedan, 2012, provkörde vi elversionen av Renault Kangoo som kom att heta Kangoo Z-E. Då som nu finns den som skåp/hantverksbil för två åkande eller som familjekombi med fem säten.

Vad händer? Jo, Renault levererar nya Kangoo Z-E – den korta versionen – direkt från bandet till samarbetspartnern Durisotti. Där sätts med en gång kaptrissan i bilen, taket skärs av ovan lastutrymmet och karossidorna samt bakdörrarna kapas. Sedan görs en rad förstärkningar då det bärande taket till större delen tagits bort. Det är i princip vad som sker. Kunden får betala 199 900 kronor plus ca 35 000 kronor för konverteringen vilket gör att prislappen hamnar på 234 900 kronor exklusive moms.

Nyttan av att ha en pickis är ganska stor för många. Tidigare fanns även småpickisar som Fiat Strada, Skoda Pickup, Golf Caddy pickup och även Dacia Pickup, men de är borta nu. Ska det idag vara en pickis ska den helst ha dubbelhytt och ett rejält flak. Inget av detta stämmer in på Kangoo Z-E Pick-Up.

Även om flaket ser stort ut på pappret så är den faktiska lastytan betydligt mindre. Då är nyttan desto större i den eldrivna Kangoo Skåp som kostar från 199 900 kronor, plus batterihyra. Eller varför inte den vanliga Kangoo Skåp som kostar 131 800 kronor, vilket är nästan hundra tusen mindre än Pickisen. Då tillkommer visserligen bränsle men ingen batterihyra.

I standardutrustningen ingår ABS-bromsar, antisladd- och antispinnsystem, manuell luftkonditionering och en halvdålig radio som är eftermonterad vilket känns lite gammalmodigt. Krockkudde för förare är standard men tillval på passagerarsidan, vilket är lite väl snålt.
Den skarpögde har kanske lagt märke till att luckan till bränslepåfyllningen finns kvar på bilens vänstra sida. Innanför tanklocket och i slutet av bränsleröret finns en tank som rymmer 13 liter diesel som används för att driva kupévärmaren när sådan behövs.

Om kupéutrymmet är trångt är det gott om plats i motorrummet där den lilla 60-hästars elmotorn huserar. Som i alla elmotorer finns här ingen effektkurva utan kraften av 226 newtonmeter finns direkt från start och hela vägen upp till maxhastigheten 130 km/tim och tills den så att säga tar slut.

Någon växellåda i egentlig bemärkelse finns inte utan den spak som ser ut som en växelspak är mer som en strömställare med fram- eller backläge. Då föraren lyfter foten från gaspedalen motorbromsar elgeneratorn och den energi som uppstår laddar då batteripacken. Körsättet att utnyttja motorbroms gör att de vanliga bromsarna knappt används förutom då bilen står helt still vid till exempel trafikljus.

På tio mil kommer du långt – och det borde nog räcka dagligen för de flesta. När sedan sista gnistan i batteriet slocknat är det dags att ladda och det görs genom ett vanligt 220 volts uttag på ca 10 till 12 timmar med 10 ampere eller på 6 till 8 timmar om det finns 16 ampere. Snabbast – på futtiga 5 minuter går det om det finns 400 volt i ledningen.

Kangoo Z-E Pick-Up kostar 234 900 kronor exklusive moms. Men då ingår inte litium-jonbatteriet som måste hyras. Kortaste hyrtid är 36 månader och lägsta körsträcka 1000 mil per år. Då kostar batterihyran 760 kronor per månad exklusive moms. Sedan går hyrpriset upp, beroende på hur många mil som körs under ett år. Skulle det vara så att du drar över körsträckan är inte det så farligt, men du får då betala 59 kronor inklusive moms för 10 mil. I batterihyran ingår även assistans för alla typer av fel som rör batteripacken sju dagar i veckan, dygnet runt.

Plus och minus

Plus

+ Bra elteknik.
+ Bra drivlina.

Minus

– För liten.
– För dyr.

FAKTA

Renault Kangoo Z-E Pick-Up

Motor: Elmotor.

Topphastighet: ca 130 km/tim.

Transmission: Steglös strömställare.

Effekt: 44 kW/60 hk/226 Nm.

Batteri: litium-jon, 22 kWh.

Räckvidd: 100 km CO2 g/km: 0 g/km.

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 269/421/213(med infällda backspeglar 183)/182 cm.

Maxlast: 550 kg.

Lastutrymme l/b/h: 142/117/60 cm.

Släpvagnsvikt: 374 kg.

Tjänstevikt: 1500 kg.

Serviceintervall: 1 år/2 000 mil.

Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 12 rostskydd, 5 elmotor/10 000 mil.

Pris (exkl. moms): från 234 900 kronor.

För mer info: www.renault.se