Logga in

Allt fler ställer ut på Bilar som Jobbar

Publicerad
14 jan 2015, 14:12

I helgen den 22-25 januari var det dags att öppna portarna till Stockholmsmässan i Älvsjö under parollen ”Stockholm Lifestyle Motor Show”, en länge efterlängtad motorfest. Mässan vars inträde kostade modiga 160 kronor per person var inte bara en utställning utan tre stycken – Motor Show, MC-mässan och Bilar som Jobbar, där Elinstallatören koncentrerade sig på den senare.

Bilar som Jobbar kunde i år visa upp över 60 utställare. Här träffades leverantörer och användare under fyra dagar. På scenen fanns det senaste vad gäller lätta transport/arbetsfordon men också tillbehör och utrustning.

Autokaross Floby är riktiga veteraner när det gäller påbyggnader i för transportfordon.

– Sådana har vi gjort sedan 1918, säger Stefan Olofsson på Floby. Fiat, Mercedes, Citroën, Ford, Volkswagen – välj vilket chassi som helst och Floby skräddarsyr (bygger snarare) efter kundens önskemål. Flak, kåpa eller skåp, allt efter behov. Så har de gjort åt bland andra NCC, Eltel och Skanska – bara för att bara nämna några. Huvudkontoret ligger i Floby utanför Falköping men företaget har samarbetspartners över hela Europa.

En annan påbyggare är ABC Karossen i Mönsterås som ställde ut ett helt nytt skåp på mässan. Mer volym och mer last var budskapet. Dessutom, som alltid, erbjuder företaget kundanpassade lösningar för isolerade skåp. Bland kunderna syns Hemglassbilarna.

Inredning var en stor del av mässan. En fjärdedel av montrarna visade olika lösningar på hur hantverkare kan inreda sitt skåp eller pickup efter bästa förmåga, prisklass och vikt.

– Hos oss på Modul-System är vikten och säkerheten viktiga faktorer, säger Richard Mårtensson. Han visar de nya utdragslådorna som nu blivit ett kilo lättare per styck. Just inredningens vikt var i år något som alla hade lagt stor möda på – att pressa ner kiloantalet i inredningen är viktigt för köparen, med tanke på att det berör allt från bränsleförbrukning till säkerhet. Hos Modul-System, liksom hos de flesta andra inredningstillverkare, är allt naturligtvis också krocktestat för maximal säkerhet.

En av de tyngre när det gäller utrustning och bilinredning är System Edström som premiärvisade sitt nya dubbelgolv. Dubbelgolvet ger en möjlighet att ha ordning och reda på prylar och ändå ha ett rejält lastutrymme kvar – ovanpå. System Edström har under en längre tid utvecklat ett nytt system för de populära dubbelgolven i mindre transportbilar.

– Det finns bara fördelar med det nya konceptet, säger Roger Persson på System Edström. Han visar de utdragbara långlådorna som klarar 80 kilos last. Priserna är också resonabla. För en liten bil, typ Renault Kangoo, som på bilden här intill, hamnar priset under nio tusen kronor exklusive moms. Till de vanligaste storlekarna som Volkswagen Caddy, Ford Connect, Peugeot Bipper, med flera, blir priset ungefär 9595 kronor exklusive moms.

En annan nyhet från System Edström är den nya ”tunglastande” kranen/traversen Easy Load 500. Den enkla men smarta kranen har tidigare varit en storsäljare för System Edström, då i standard för 250 kg (37 500 kronor). Kranen monteras inne i en vanlig transportbil, typ ”plåtskåp” och drivs av bilens eget batteri. Nu kommer den med ännu större lyftkapacitet, 500 kg (47 500 kronor). På plats fanns också System Edströms nya internetshop, SENS. Shopens grundidé är att slutkunden kan beställa en inredning bekvämt framför sin dator, och få den monterad eller kanske bara levererad till den lokala System Edström-återförsäljaren.

Det fanns många driftiga småländska företag med på mässan. Bland dem Bob System från Värnamo med Matilda Lindahl, dotter till Peter Lindahl som drog igång företaget för fem år sedan. Med ett skissverktyg som finns tillgängligt på Bob Systems hemsida kan kunden själv i tre steg bygga sin egen inredning efter den bilmodell som kunden har. Duger inte de olika förslagen eller mallarna, så går det även bra att rita något själv. I det tredje avsnittet av skissprogrammet är det bara att okeja, så får kunden ett kostnadsförslag på det valda.

En annan smålänning är Work System där Daniel Gollungberg visade som han sa ”världens bästa steghållare”. Men Work System gör också all typ av inredningar och taksystem. Allt är svenskt rakt igenom och själva produktionen görs i Jönköping, medan försäljnings- och monteringsställen också finns i Malmö, Göteborg och Stockholm. 

Smarta lådsystem visade Ragnar Strandh från Tanos. De lätta lådorna som är egentillverkade i Tyskland är av slagtålig plast och tål kyla ner till 40 minus och värme upp till 80 grader. Lådorna går att få med firmalogotyper i relief och i önskvärd färg. Även dessa plastlådor är krocktestade. Smartheten och möjligheterna att sätta olika lådor i varandra förde tankarna till Tupperware.

Även Würth fanns på plats, med bland andra Mats Björnien i montern.

– Vi är stora på förbrukningsmaterial till bilverkstäder men vi kan också leverera en fullutrustad servicebil efter kundens önskemål. Vi har egna inredningsmoduler och kan om så önskas förse servicebilen med verktyg och maskiner samt förbrukningsmaterial för att kunden ska kunna utföra sitt jobb på bästa sätt. Vi ombesörjer även stripning av bilen och ska det vara alkolås så ordnar vi det också, avslutar Mats.

De lätta arbetsfordonen är mycket populära. De är smidiga och pålitliga arbetshästar, till stor nytta för hantverkarfirmor och andra småföretagare. Marknaden för den här fordonsklassen är värd miljarder och varje år säljs cirka 35-40 000 lätta arbetsfordon i Sverige.

Bland nya transport/hantverksbilar visade Citroën, Ford – med hela sitt Transitprogram inklusive pickisen Ranger – och Opel upp sina nykomlingar. En riktig färsking var Fiat Doblò som vi kommer att testa i Elinstallatören nummer 4. Från Mercedes premiärvisades nya Vito som vi testade i förra numret av Elinstallatören.

Minstingen vad gäller transportbil var Volkswagen e-load Up! som är en ren elbil med en effekt på 60 kW eller 82 hk. Det är en VW Up! men utan bakre sidofönster. Baksätet har plockats ut och ersatts av ett trägolv som bildar ett lastutrymme som tar 923 lådliter och mot förar- och passagerarsätet finns en formpressad mellanvägg. Sedan är bilen naturligtvis lastbilsregistrerad och priset är 234 420 kronor exklusive moms.