Eltekniken som gjorde VM-stadion HD-klar

19 februari 2015  |  Text: Jesper Mott

Skid-VM 2015 går i Falun. Senast tävlingarna hölls här var 1993 och på 22 år har mycket förändrats. Det märks inte minst på hoppbackarna, som dels ska klara nya krav från hopparna och dels ha teknik som håller måttet för HDTV-sändningar till all världens skidpublik. Eltekniken är avgörande för kvalitén.

På Lugnet skidstadion i Falun har många generationer skidåkare kämpat i spåren och hoppbackarna. Elektrikerna på Imtech Elteknik och Bennströms Elektriska har också kämpat för att lösa de tekniska utmaningarna som upprustningen av hoppbackarna har inneburit. För att klara kraven på VM-sändningar i HD krävs en belysning som ger backar, läktare och bromsplaner närmast fullt dagsljus mitt i vintermörkret.

Som underentreprenörer har Imtech Elteknik i Falun haft ansvar för el, belysning och teleinstallationer till både 120-meters- och 90-metersbacken, samt för kraftförsörjning till både backar och domartorn. Företaget har också dragit elen till en ny bergbana som löper på räls utefter sluttningen och som snabbt kan ta hoppare och besökare till toppen.

Lars Asplund, projektledare på Imtech, berättar backarna byggdes 1974 och att de rustades upp inför Skid-VM 1993.

Belysningen svårast
Uppdraget med rustningen inför Skid-VM 2015 började redan 2011. All gammal installation revs ut, såväl i hoppbackarna som i stora delar av det omgivande området.

– Överbackarna fick stagas upp eftersom de gungade betänkligt. Det gick att behålla pelarna, men spåren och hytten är nya, berättar Lars Asplund.

– Vårt installationsjobb började med att dra fram kraftmatning från lågspänningsställverk. Därefter började vi med belysningen av backen. Det var den svåraste utmaningen i projektet. Det är riktigt brant och svårjobbat på sina ställen.

När det var som mest intensivt var vi nog upp emot 15 man på plats för att ordna belysningen på bromsplanen.

Inga skuggor
260 armaturer med högtrycksnatrium är fördelade på åtta master som alla är över 20 meter höga. Masterna är utplacerade för att ge maximal spridning av ljus över hela branten från backens topp till bromsplan och läktare. Imtech monterade armaturen, masterna restes på plats av företaget Scanmast.

– När det var som mest intensivt var vi nog upp emot 15 man på plats för att ordna belysningen på bromsplanen. Företaget som levererade belysningen var här i slutfasen och satte upp 380 mätpunkter i backarna och finjusterade ljuset så att det inte skulle finnas skuggor någonstans. Det var till att mäta, om och om igen, säger Lars Asplund.

Läs resten av reportaget i Elinstallatören nummer 02/2015.

Fler nyheter