Logga in

Ford Transit Courier

Publicerad
15 sep 2014, 15:07

För ett år sedan premiärvisades nya Ford Transit Courier i England. Nu ett år senare har den svensk premiär. I och med det är hela den nya Ford Transit-familjen uppdaterad och komplett.

Nu är de fyra i Transitfamiljen – Transit, Transit Custom, Transit Connect och Transit Courier. Det gör nykomlingen Transit Courier minst i familjen – 26 centimeter kortare än Connect, som tidigare var minst. Naturligtvis är även lastvolymen något mindre, minus 0,6 kubikmeter. På så sätt har Ford ett brett program av skåpmodeller som passar de flestas behov när det gäller valet av hantverks/transportbil.

Lastning sker enklast genom de två bakdörrarna som till exempel sväljer en hel EU-pall. Annars finns här en skjutdörr på höger sida men det inkastet är betydligt mindre och mäter 45 cm på sitt bredaste ställe. Den totala lastvolymen är 2,3 kbm och 710 kilo bakom den skyddande mellanväggen i plåt. Lastlängden mäter 1,62 meter. Väljer bilköparen istället till stålnätmellanväggen med uppfällbar genomlastningslucka och fällbart passagerarsäte, ökas lastlängden till 2,59 meter. Sex lastöglor, varav fyra på skåpsidorna gör att lasten kan surras säkert. LED-belysning i lastutrymmet finns också att välja till.

Designen är klart Ford med drag av de större syskonen med den Aston Martin-inspirerade grillen. Bottenplattan är Fords B-plattform som även personbilen Ford Fiesta och Ford B-Max är baserad på. Ett stort plus är skyddslisterna på sidorna och de slagtåliga stötfångarna som ska minska reparationskostnaderna lovar Ford.

Kupén är ombonad med komfort i toppklass. Har du suttit bakom ratten på någon av de andra nya Tranistmodellerna så känner du dig säkert hemma bakom ratten i Courier. I stort sett är instrument- och reglagelayouten densamma men i Courier känns allt betydligt modernare och elegantare. Sedan är det plats för två åkande – inte tre som i den större Connect. I mittkonsolen finns det plats för exempelvis leveransordrar och kanske en mindre laptop. Ovanför vindrutan finns en praktisk hylla och under förarsätet en utdragbar låda. I mitten av instrumentpanelen finns förvaring och inkopplingsmöjligheter för att ladda såväl mobiler eller GPS.

Missade telefonsamtal kan betyda missade affärer. Det vill ingen ha. Därför är SYNC ett måste i en sådan här bil. Det betyder att du kan ringa och ta emot telefonsamtal medan du kör. Systemet kan också läsa upp inkommande textmeddelanden. Genom rösten går det också att styra musik från USB-minne, mp3 eller mobilen.

SYNC har också en mer allvarlig funktion – till och med livsviktig sådan. Om en olycka skulle inträffa där krockkudden utlösts eller bränslepumpen stängts av, kan SYNC automatiskt ringa 112 åt dig. Du väljer själv om du vill avbryta uppringningen eller låta den genomföra samtalet. Systemet har även den viktiga funktionen att delge information, såsom dina GPS-koordinater, om du skulle vara medvetslös.
Två turbodieslar på 75 respektive 95 hästkrafter eller en EcoBoost bensinmotor på 100 hk finns att välja på. Courier är som klippt och skuren för att röra sig i stadsmiljö. Den är lätthanterlig och lagom stor, vilket märks vid parkering, samt vid i- och urlastning. Under motorhuven på testbilen sitter en trecylindrig bensinturbo och med tanke på alla trafikljus så spar start&stop-tekniken på bränsledropparna men detta kostar extra, + 1 440 kronor.

Efter en testdag kan jag konstatera att nya Ford Courier är både snygg och praktisk. Ford är övertygade om att efterfrågan och behovet av transportfordon kommer att öka varför man siktar på en årsförsäljning i Europa på 50 000 fordon 2015.

FAKTA

Ford Transit Courier

Motor: 3 cyl, 999 cc, bensinturbo

Topphastighet: 173 km/tim 0-100 km/tim: 12,3 sek

Transmission: 5 vxl man Effekt: 100 hk/170 Nm

Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,52 liter/mil CO2 g/km: 119

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 249/416/197/147 cm.

Lastutrymme l/b/h: 162 (259 som mest genom lastluckan)/148(101 mellan hjulhusen)/122 cm

Maxlast/lastutrymme: 710 kg/2,3 kbm

Släpvagnsvikt: 910 kg

Tjänstevikt: 1195 kg

Serviceintervall: 1 år/3 000 mil

Garantier (år): 5 nybil, 12 rostskydd

Pris (exkl. moms): från 117 936 kronor, som testbilen 130 336 kronor

För mer info: www.ford.se