Logga in

Volkswagen Amarok Canyon

Publicerad
26 nov 2014, 09:58

Tuffast bland de tuffa är Volkswagen Amarok i den hårdkokta Canyon-versionen. Samtidigt en praktisk arbetskompis för många. Inte bara för herrn i huset utan för hela familjen. Låt oss klämma och känna hur tuff den är.

Från början 2010 var den en robust pickis rätt och slätt. Åren därpå vässades dieselmotorn från 163 till 180 hk samtidigt som den också fick en åttaväxlad automatlåda. På Genèvesalongen 2012 visades den nystylade Amarok för att senare samma år komma som produktionsfärdig version. Några karossförändringar har inte skett utan snarare är det frågan om kosmetika. För att accentuera de stora 17-tums aluminiumhjulen är hjulhuskanterna klädda i svart plast. De yttre dörrhandtagen är också svarta liksom skyddslisterna längs karossidorna. Längs flaket, som har ett skjutbart flaklock som standard, sitter en kraftig rörkonstruktion likt en störtbåge.

Bakom dubbelhytten mäter lastflaket 155 centimeter på längden och 162 cm på bredden. Det gör att det med råge får plats två europallar på flaket. Maxlasten är 591 kilo och dragvikten är satt till 3,2 ton om föraren har E-körkort, med B-kort blir det bara 750 kg i dragvikt. Dragkrok är standard på Canyon. Navigation, parkeringssensor, backkamera och AC är standard. Komforten är bra i framsätet medan baksätet har en något kortare sittdyna. Här skulle jag önska att det gick att vinkla ryggstödet något. Baksätet går däremot att fälla fram (både sittdyna och ryggstöd) i 60/40 och ger då ett extra lastutrymme i kupén.

Två motoralternativ, båda dieslar på två liter, finns att välja: 140 hk med sexväxlad manuell låda och en större Bi-turboversion på 180 hk med åttaväxlad automat. Någon dubbelkopplingslåda – DSG – finns inte då den inte skulle klara av kraften.

Två versioner av fyrhjulsdrivning finns att välja på. Det enklare systemet är halvautomatiskt. Det betyder att bilen normalt sett är bakhjulsdriven men med en knapptryckning blir fyrhjulsdriven. Det mer avancerade systemet med permanent fyrhjulsdrivning har drivningen 60 procent fram och 40 bak eller som mest 20 fram och 80 bak. Med diff på bakaxeln fördelas även kraften till det bakhjul som behöver den mest.

VW Amarok har varit en succé sedan introduktionen. Både i jobbet men också privat. Och med stylingen Canyon kan det inte bli sämre. Men då står det 349 900 kronor (inklusive moms) på prislappen vilket är 62 000 kronor mer än för Amarok i basutförande.

FAKTA

VW Amarok Canyon 180 TDi

Pris: 349 900 kronor.

Motor/effekt: 4 cyl, turbodiesel, max effekt 180 hk, max vrid 420 Nm.

Prestanda: toppfart 181 km/tim, 0-100 10,6 sek.

Kraftöverföring: motor fram, fyrhjulsdrivning, 8-växlad automat.

Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 310/525/195/183.

Tjänstevikt: 2229 kg.

Släpvagnsvikt: 3200 (med B-kort 750) kg.

Förbrukning/miljö: 0,79 liter/mil, CO2 208 g/km.

Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 12 rostskydd.

Förmånsgrund bil: 349 900 kronor.

Förmånsgrund utrustn: 0 kronor.

Förmånsvärde per år: 26 450 kronor.

Förmånsvärde per månad (vid 50 procent marginalskatt): 2 204 kronor.