Logga in

Ingen förbättring vid försäljning av elprodukter

Publicerad
18 nov 2014, 13:20

För ett år sedan släppte EIO rapporten ”Noll koll – Stora brister vid butiksförsäljning av elartiklar”, som visade att byggvaruhandelns kunskap och rådgivning kring elinstallationer i hemmet är – usel. I en ny, uppföljande rapport som fått namnet ”Fortfarande noll koll – Stora brister vid butiksförsäljning av elartiklar”, visar EIO att inget av de stora byggvaruhusen blivit bättre på att informera konsumenterna.

EIO:s första rapport visade på allvarliga brister bland butiker och varuhus i hela landet, bland andra hos Bauhaus, Clas Ohlson, Jula och K-rauta. Ingen av butikerna hade synlig skyltning om behörighetsreglerna. Uppmaningar från personalen eller i text om att alltid anlita elektriker om man är osäker uteblev. Varken på produktförpackning eller vid hyllkant fanns information om reglerna för elinstallation.

Under samtalen i butikerna har några av personalens råd om elinstallationer till allmänheten lytt: ”Det är bara att köra”, ”Inga problem att koppla in själv”, ”Googla fram informationen” och ”Det är inte något speciellt att tänka på alls”.

– Ingen i personalen i de butiker vi tittade på brydde sig. Det fanns helt enkelt ingen information om risker eller regler. Inte en rad. Rapporten visade att byggvaruhandeln inte tar sitt ansvar överhuvudtaget när det gäller att informera konsumenterna om regler och säkerhet. Det är både korkat och farligt, med tanke på de skador på personer och egendom som kan uppstå, säger Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef på EIO.

Ett år senare har alltså ingenting hänt.

Den uppföljande undersökningen genomfördes under första halvan av oktober 2014, då EIO gjorde oannonserade återbesök på tolv byggvaruhus i tre olika städer – Malmö, Göteborg och Sundsvall. Dessutom undersöktes de största e-handelssajterna för byggvaror. Här tittade EIO på hur slumpmässigt utvalda exemplar av de fem behörighetskrävande produkterna presenterades. Dessutom togs kontakt med de respektive kundtjänsterna, via mejl eller chatt.

Resultatet visar att det är lika svårt för byggvarukonsumenterna att få vägledning idag som när den första undersökningen genomfördes. Och att det alltså även i e-handeln finns stora informationsbrister.

Vare sig i butikerna eller på e-handelssajterna fanns det i ett enda fall tydligt skyltad eller lätt tillgänglig information om behörighetssystemet eller uppmaningar om att anlita en behörig elinstallatör om man som konsument är osäker på elarbetet.

Vid de undersökta produkterna och på produktsidorna – för produkter som samtliga kräver behörighet för att installeras – fanns det bara i undantagsfall information. På e-handelssajterna var det något vanligare att det fanns bruksanvisningar med behörighetsinformation, men fortfarande bara i en tredjedel av fallen.

– Återigen fick vi också felaktiga råd. I kontakten med kundtjänsten på bygghemma.se fick vi till och med den rent häpnadsväckande instruktionen att golvvärme ”bara är att rulla ut och kapa om det behövs, därefter spackla över det”, säger Johan Martinsson.

Elsäkerhetsverket ansåg att EIO:s första rapport var så allvarligt att myndigheten tidigare i år bjöd in flera av byggvarukedjorna till ett möte och uppmanade dem att skärpa sina rutiner.

– Tyvärr ser vi nu att Elsäkerhetsverkets uppmaning inte gett några resultat. Det är fortfarande lika svårt för konsumenterna att få tydlig information och korrekta råd. Jag är besviken, och vi måste se en förändring. Ansvaret vilar på både Elsäkerhetsverket och byggvaruhandeln., säger Johan Martinsson.

Rapporterna finns på EIO:s hemsida, www.eio.se.