Logga in

Det mobila kontoret

Publicerad
13 nov 2014, 09:15

Under året som gått har vi sett flera premiärer av nya lätta transportbilar. Till dem sällar sig nya Renault Trafic, mellanklasskåpet som också blir modellens tredje generation på trettiofyra år.

Designen är modern och i princip densamma som nya Opel Vivaro då Opel, Renault och Nissan haft ett samarbete vad gäller lätta transportbilar sedan tretton år tillbaka. Ett stort plus är de breda skyddslisterna på karossidorna. Nya Trafic har blivit 21 centimeter längre än sin föregångare och finns i två längder och lika många höjder. Bilen har plats för tre eller fem åkande, men den finns också buss. Det ger 270 olika kombinationer säger Renault.

Lastkapaciteten i L1-versionen är 5,2 kubikmeter. Det är 200 liter mer än tidigare L1 med normaltak (H1) eller 300 liter mer i L2 H2 (lång kaross och högt tak). Med den långa versionen och högt tak L2 H2 blir lastkapaciteten hela 8,6 kubikmeter. Lastning görs enklast genom de bakre dörrarna eller genom skjutdörren på höger sida.

Genom att öppna de två genomlastningsluckorna (+ 1500 kronor) – den ena längst ner på mellanväggen och den andra under passagerarsätet blir lastlängden hela 3,75 meter i den kortare L1 och 4,15 meter i L2-versionen. Det gäller när de bakre dörrarna är stängda. Räcker ändå inte lastlängden till går det att köra med höger bakdörr öppen.

Då formen på lastutrymmet och lastöppningen baktill är densamma som tidigare modeller innebär det att den som byter sin gamla Trafic till en ny kan också flytta över den befintliga inredningen. Annars finns det en mängd extratillbehör som träpaneler, hyllor, plastgolv och takräcke att välja mellan.
Livet bakom ratten är enkelt och bilen känns betydligt mindre än vad den är. Tackar för start-i-backe-hjälp som är standard och fungerar så att bilen inte rullar bakåt då föraren flyttar foten från broms- till gaspedal. Även den nya antispinnfunktionen ”extended grip” som ser till att framhjulen har bra grepp på dåligt underlag är standard.

Ett minus delas ut då backkamera inte är standard utan kostar extra (+ 3 200 kronor). Kamerabilden visas annars i backspegeln eller i pekskärmen om bilen är utrustad med R-Link. Smart sak är den extra vidvinkelspegeln (+ 400:-) som sitter på baksidan av passagerarens solskydd och gör att föraren även kan se i den så kallade döda vinkeln.

Både ratt och förarsäte kan justeras i höjd- och längdled vilket gör det lätt att hitta en bra och komfortabel körställning även om växelspaken skaver mot mitt högerknä. Annars är kupéutrymmet noga planerat och räknar vi ihop alla förvaringsutrymmen, små som stora, blir det hela 90 liter totalt. Här finns också fästen för mobiltelefoner, laptops, surfplattor och skrivskiva. Genom att fälla fram mittsätets ryggstöd blir det plats för en 17 tums laptop och bredvid den en skrivskiva som föraren kan fästa sina arbetsordrar på.

Fyra motoralternativ finns att välja mellan – alla är dieslar. dCi 90 eller dCi 115 är två av dem, där siffrorna anger antalet hästkrafter. De två andra är dubbelturbodieslar där den första turbon, som är en lättrycksturbo, ger ett högt vridmoment vid lågt varv och den andra turbon laddar på de högre varven. Energy dCi 120 TwinTurbo har den lägsta förbrukningen 0,59 liter milen och Energy dCi 140 TwinTurbo är den kraftfullaste motorn. Samtliga motorer uppfyller Euro 6b-kraven. Start&stopteknik går att beställa till samtliga motorer. Renault lovar låga driftkostnader då kamkedjan är underhållsfri och service och oljebyten bara ska göras vartannat år eller efter 4000 mil, vilket som kommer först.

Till Trafic finns det flera olika multimediasystem att välja mellan. Media Nav (+ 4000 kronor) täcker de flestas behov och hanteras genom pekskärmen på instrumentpanelen. Den innehåller navigation och radio, samt Bluetooth för att ”streama” och för handsfree mobiltelefoni. Utöver det finns ett mer avancerat multimediasystem – R-Link som tar röstkommando och som bland annat kan läsa upp e-post. Det gör nya Trafic till ett mobilt kontor. Notera att alla priser i artikeln är exklusive moms.

FAKTA

Renault Trafic L1H1

Motor: 4 cyl, 1598 cc, dieselturbo.

Topphastighet: 172 km/tim.

Transmission: 6 vxl man. Effekt: 120 hk/320 Nm.

Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,59 liter/mil. CO2 g/km: 155.

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 310/500/228/197 cm.

Maxlast/lastutrymme: 1009 kg/5,2 kbm.

Lastutrymme l/b/h: 253/166(127 mellan hjulhusen)/138 cm.

Släpvagnsvikt: 2000 kg. Tjänstevikt: 1666-1683 kg.

Serviceintervall: 2 år/4000 mil. Garantier (år): 2 nybil med fria mil, 6 lack, 12 rostskydd.

Pris (exkl. moms): från 179 900 kronor, som testbilen 207 900 kronor.

För mer info: www.renault.se