Uppdaterad Kangoo håller ställningarna?

29 januari 2014  |  Text: Staffan Swedenborg

Renault Kangoo Express är en succé. Inte bara för Renault utan för många företagare och hantverkare världen över. Den gjorde entré 1997 och tio år senare kom en ny version och med den tre olika axelavstånd och tre olika karosslängder. Nu är det åter dags för en uppdatering som vi ska titta lite närmare på.

Det är knappast någon hemlighet att Mercedes i princip inte bara köpte originalet, det vill säga hela Kangoo-konceptet utan också lät Renault bygga Mercedes Citan i Renaults franska fabrik i Maubeuge sida vid sida med Renault Kangoo från 2012. Även Citan kan man få i tre olika storlekar likt Kangoo Compact, Express och Express Maxi.

Det nya nospartiet syns direkt. Även Renault-emblemet har fått ett nytt stuk och är detsamma som nya Renault Clio har. Tittar vi in i kupén är inredningen i princip helt ny. Både ratt och instrumentering andas personbil som både känns och ser riktigt fräsch ut.

Här åker två med bälte och nackskydd. Krockkudde till förare är standard. Både luftkonditionering och en hyfsad radio är också standard. Kvar sedan tidigare är det lustigt utformade handtaget till parkeringsbromsen. Med antispinnsystemet ESC ingår nu Hill-Assist som förhindrar att bilen rullar bakåt vid start i backe.

Minstingen som heter Compact är 390 lång och tar 2,3 kbm eller 2,8 kbm som mest, då med delbart lastgaller (+ 800 kronor) och fällbart passagerarsäte. Compacten har inte någon skjutdörr på höger sida som de två andra versionerna Express och Express Maxi har.

Kangoo Express mäter 428 cm tar 3,0 kbm och 3,5 med delbart lastgaller och fällt passagerarsäte.

Mest last får man in i Express Maxi. Den är 466 cm lång och tar upp till 4,6 kbm och en maximal lastlängd på 290 cm. Maxi kan även fås med ett baksäte och har då plats för fem åkande. Då heter den Maxi Plus och har också glasade skjutdörrar på båda sidorna, men då minskar lastvolymen till 2,4 kbm. Det går naturligtvis att fälla ihop baksätet och då ökar lastvolymen till 3,6 kbm. Det går att få en skjutdörr till Expressversionen även på vänster sida. Den kostar 4 800 kronor exkl moms extra. Inte helt gratis alltså.

Förutom elversionen Z.E. finns det endast ett motoralternativ att välja på. Det är den beprövade 1,5-liters turbodieseln dCi, som kan fås med effektuttagen 75, 90 eller 110 hk. Dessa motorer har en överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder. De är alltså inte världens modernaste, så att säga. Ändå har de common-rail-teknik. Notera att även Mercedes Citan har dessa Renaultmotorer.

Alla tre alternativen har start&stop-teknik, något som kan väljas bort på den minsta motorn. Genom att trycka på eco-knappen bredvid P-bromsen, sänks motorns varvtal något. Det ska enligt Renault spara 10 procent i bränsle, men det var något som jag knappt märkte. Femväxlad manuell låda är standard i de två mindre motorerna medan 110-hästars får en sexväxlad manuell sådan.

För 5 600 kronor extra kan köparen beställa R-Link. I det paketet ingår navigation, Bluetooth-telefoni, musikstreaming och en rad användbara appar som bara är att ladda ner. Och medan bilen körs kan systemets röstfunktioner läsa upp e-mail, bland annat. Fiffigt värre, men det bästa och säkraste tillvalet är ändå backkamera för 3 600 kronor.

Krockkudde till förare är som sagt standard men om också passageraren ska åka säkert kostar det 2 000 kronor extra. Vill man sedan lyxa till säkerheten med att ha sidokudde till föraren, blir tillägget 2 400 kronor. Säkerhet kostar heter det.

Någon färsk krocktest från EuroNCAP har inte gjorts av Kangoo sedan 2008 då bilen fick fyra av fem möjliga stjärnor. I princip så är det samma bil idag så det är samma krocktest som gäller. Men när Mercedes krocktestade sin Citan 2013 blev den testen en katastrof med bara tre stjärnor av fem.

Ska det nu vara en Renault Kangoo Express eller ska det kanske vara den mer prestigefyllda Mercedes Citan? Kangoo Express kostar från 139 500 kronor eller som testbilen 145 900 kronor. Skulle man istället välja Citan i samma utförande kostar den 151 500 kronor. Citan blir då 5 600 kronor dyrare. Frågan är om det är värt det? Eller är Kangoo, som är originalet, en vinnare?

FAKTA

Renault Kangoo Express 1.5 dCi 90

Motor: 4 cyl, 1 461 cc, dieselturbo, common-rail.

Topphastighet: 160 km/tim.

Transmission: 5 vxl man Effekt: 90 hk/200 Nm.

Dieselförbrukning (blandad): 0,43 liter/mil CO2 g/km: 112 g/km.

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 269/428/213(med infällda backspeglar 183)/184 cm.

Lastutrymme l/b(mellan hjulhusen)/h: 143/122/113 cm.

Maxlast/lastutrymme: 602 kg/3,0 kbm, med fälld gallervägg 3,5 kbm.

Släpvagnsvikt: 1 050 kg.

Tjänstevikt: 1 328 kg.

Serviceintervall: 2 år/4 000 mil.

Garantier (år): 2 nybil/10 000 mil, 3 vagnskada, 12 rostskydd.

Pris (exkl. moms): Från 139 500 kronor (Kangoo Express), som testbilen 145 900 kronor.

För mer info: www.renault.se

Fler nyheter