Logga in

Den store svensken

Publicerad
6 feb 2014, 16:05

Vilket muller, det är så att marken vibrerar där Alf Rosén kommer rullande i sakta mak på sin Indian Big Chief.

För en sådär tiotal år sedan rullade det ett par motorcyklar av märket Indian Big Chief i Östersund. Dem hade Alf Rosén ett gott öga till. Det bar sig inte bättre än att Alf blev bekant med den äldre man som ägde cyklarna och som då lärde Alf det mesta om just Indian Chief.

Inte många vet att Indian faktiskt var en svensk motorcykel. Som så många andra så utvandrade 1880 en Carl Oscar Hedström med sina föräldrar från småländska Lönneberga till det stora landet i väster. Carl Oscar som hade ett brinnande intresse av motorer lyckades konstruera en egen motor 1899, och 1901 skrevs ett kontrakt på baksidan av ett gammalt kuvert mellan amerikanen George Hendee och Hedström om att den senare skulle bygga en lätt motorcykel med namnet Indian. Det gick bra för Indianfabriken under årens lopp och 1910 hade Indian avancerade konstruktioner såsom förgasare, växellåda och kedjedriven oljepump. Det här var långt innan Harley-Davidson hade börjat tillverka motorcyklar, T-shirts och solglasögon. 

Utan jämförelse var Indian Motocycle Company störst i USA då de första motorcyklarna rullade ut från fabriken i Springfield, Massachusetts 1906. Men varför stavades Indian Motocycle utan r? Ordet motorcycle var ett nytt begrepp och flera tillverkare registrerade sina motorcykelnamn med just ordet motorcycle och för att undvika eventuella lagliga tvister så valde Indian att istället ta bort en bokstav och då blev det motocycle.

1913 presenterade Indian som första tillverkare en motorcykel med elstart. Det året var företaget också världens största motorcykeltillverkare med en produktion på 32 000 motorcyklar. Modellen Indian Chief kom 1922 och var då Harley-Davidsons största konkurrent bland tunga motorcyklar. Tillverkningen rullade i rask takt till 1940, men då konkurrenten Harley-Davidson fick armékontrakt gick luften ur företaget.

1996 fick Alf nys om en Indian Big Chief från 1946 som stod bortglömd i en smedja i Hammarstrand. Motorcykeln hade i princip blivit parkerad där 1985 och var i stort behov av renovering. Idag är Alfs Indian helt renoverad. Till skillnad från moderna motorcyklar så har Chief gasen till vänster. Varför då, jo, för att föraren till exempel skulle kunna ha pistolen i högernäven. (1950 flyttades gasreglaget till höger sida).

Mycket har ändrats i motorcykelvärlden på de 60 år som gått sedan Alfs motorcykel rullade ut från Springfieldfabriken. Efter flera lönsamma år gick luften och ekonomin ur motorcykeltillverkaren och fabriken stängdes. 1999 startade produktionsbandet igen, nu med företagsnamnet Gilroy Indian Motorcycle. Det företaget höll ut till 2003, då det gick i konkurs. 2006 grundades Indian Motorcycle Company – nu med ”r” i namnet. Det företaget återupptog produktionen av Chief 2008, liksom av reservdelar och tillbehör till vissa tidigare modeller. Nya Chief är en moderniserad variant av klassikern från 20-talet.