Två år med elbil har bara gett mersmak

29 december 2014  |  Text: Lars-Göran Hedin

I drygt två år har Elcenters eldrivna Renault Kangoo rullat i Borås innerstad. Bilen används i servicejobb hos det kommunala bostadsbolaget i staden. Den har gått som en klocka – helt utan missöden.

– Nu väntar vi på en elbil i lite större format än Kangoon. När det finns en sådan blir det nog fler elbilar i företaget, berättar Jonas Axelsson, platschef på Elcenter i Borås.

När Renault hörde av sig och erbjöd Elcenter en provkörning av företagets nya elbil var Jonas Axelsson på Elcenter i Borås en smula skeptisk. Men provkörningen fick honom att ändra uppfattning. Företaget beslöt sig för att införskaffa en eldriven Kangoo för att prova elbilskonceptet i ett par år.

Det här var i augusti 2012 så nu har de två åren gått. Bilen, som så gott som helt används till servicejobb i centrala Borås har visserligen inte rullat stort mer än 1 000 mil, så något långtest vad avser körsträckan har det inte blivit.

– Egentligen kör vi ju för lite med bilen för att få ut bästa ekonomi ur den, men för oss har satsningen på eldrivet ändå varit en god affär. Jonas Axelsson berättar att bilens pris, 199 000 kronor plus moms var lägre än vad han väntat sig – det låg cirka 60 000 kronor under priset för motsvarande dieseldriven modell. Idag kostar den 215 500 kronor, men det är ju inte heller något avskräckande pris, menar Jonas.

Under de två åren har bilen gått helt utan missöden. Trygghetsförsäkringen som ger bärghjälp om bilen skulle bli stående utan ström har inte behövt utnyttjas ännu.

– Vi laddar bilen i garaget över natten, via en trefas laddstation som ger 16 Ampere. Det tar fem timmar att ladda batteriet fullt. Fulladdat batteri ger mellan 8-12 mils körsträcka enligt vår erfarenhet. Det är lite mindre än de 16 mil som Renault uppger, men vi kör ju så gott som enbart i stadstrafik – med många start och stopp, berättar Jonas Axelsson.

På vintern blir det lite kortare körsträcka, men i och med att bilen står inomhus över natten slipper Elcenter problem med snö och is om morgonen. För att hjälpa till med värmen står det en vanlig bilfläkt i bilen också, som drivs från externt eluttag när det finns tillgång till sådant ute på jobben.

– Eftersom vi inte kör mer än max tre mil om dagen är bilen alltid fulladdad på morgonen. Det finns en portabel laddare som följer med bilen också, som kan användas om en montör tar med bilen hem över natten. Att ladda fullt med den tar 10-12 timmar.

Med rådande elpris kostar det ungefär en krona per mil att köra bilen. Till det kommer kostnaden för batteriet – det hyrs av Renault för 750 kronor i månaden. Upplägget ger trygghet mot batterihaveri eller försämrade laddningsegenskaper men det äter förstås upp en hel del av förtjänsten med eldriften.

– Vi skulle behöva köra bilen bra mycket mer för att motivera den ur ekonomisk synvinkel. Som det nu är så får vi vara glada över att göra en insats för miljön och över den uppmärksamhet som elbilen drar till sig ute på staden. Elcenter är ett miljöcertifierat företag så det känns helt rätt att på det här viset visa våra goda intentioner på miljösidan, poängterar Jonas.

Till våren ska vi installera solpaneler på taket så att vi kan ladda ett par, tre elbilar med egen ström – då blir vi ännu mer klimatvänliga.

Elbilen är populär bland montörerna. De tycker den är kul att köra. Eftersom batterierna sitter under bilen så inkräktar de inte på utrymmet. Den eldrivna Kangoon har samma inredning som sina dieseldrivna syskon i företaget och lastar lika mycket – tre kubikmeter och 595 kilo nyttig last.

– Motorn är på 44 kW. Den svarar direkt när du gasar och ger bilen ungefär samma prestanda som dieselversionen. Fast upp till 70 km/tim drar elbilen ifrån rejält. Jonas Axelsson berättar att maxhastigheten ligger på 130 kilometer i timmen – det har han själv testat på motorvägen mot Ulricehamn.

– Med de goda erfarenheter vi haft av bilen blir det säkert fler, men vi skulle helst vilja ha en bil av lite större modell – som en Ford Transit, ungefär. Till våren ska vi installera solpaneler på taket så att vi kan ladda ett par, tre elbilar med egen ström – då blir vi ännu mer klimatvänliga, menar Jonas Axelsson.

Idag har Elcenter ett 25-tal bilar.

– Kanske är 15 av dem eldrivna om några år, spekulerar Jonas.

Fler nyheter