Logga in

Så funkar 4-hjulsdrivning

Publicerad
15 apr 2014, 14:38

Att gå på två ben är inte speciellt säkert. Bättre vore det om vi kunde gå på alla fyra. Lite så är det också med bilar. En bil med 4-hjulsdrivning tar sig fram bättre, till och med dubbelt så bra och säkrare än en 2-hjulsdriven om väglaget är dåligt.

4-hjulsdrivning är ingen nyhet. Idén och flera utkast fanns redan i början av förra seklet. Först ut att använda tekniken var militärfordon och då den amerikanska jeepen.

För 20 år sedan förknippades 4-hjulsdrivning med stora terränggående bilar. Själv har jag haft ett par Land- och Range Rovers som hade en så kallad transferlåda med vilken jag kunde koppla in lågväxel och fyrhjulsdrivning. Men systemen var ganska komplicerade och svåranvända, jämfört med vad som är fallet idag.

Så gott som alla biltillverkare har minst en modell som kan fås med 4-hjulsdrivning. Systemen är moderna och de flesta är automatiska så kallade All Wheel Drive som oftast skrivs ut AWD.

Ett sådan är Haldexsystemet. Haldex sitter oftast i bilar med tvärmonterade motorer och i små-, mellanklass- och upp till stora SUV:ar som exempelvis Volvo XC90. Har bilarna längsmonterade motorer som hos Audi, bland annat, så är det biltillverkarnas egna system som gäller – hos Audi heter det Quattro.

Med ett AWD-system ligger oftast drivningen till 90 procent på framaxeln vilket gör bilen framhjulsdriven. När man till exempel kör runt i en rondell eller svänger i ett gathörn rullar då det inre hjulet saktare än det yttre.

Allt mäts av drivsystemets sensorer som rapporterar hundratals gånger per sekund till en övervakande dator. Datorn i sin tur tar beslutet att sedan fördela och skicka kraften till den behövande hjulaxeln och i mer avancerade system även till det hjul som behöver kraften mest. Det är alltså inget jag som förare kan styra utan det hela är automatiskt och endast påverkbart av hur väglaget är, men också hur jag gasar och bromsar.

Under årens lopp har de automatiska 4-hjulsdrivningssystemen blivit snabbare och effektivare. Idag tar det under en tiondels sekund eller den tid det tar för ett hjul att snurra ett kvarts varv för att fördela om drivkraften.

Men det finns fortfarande bilar som har ett så att säga ”äkta” 4WD-system där man genom att trycka på en knapp eller vrida på ett reglage kan låsa drivningen i 50/50. Fördelen med 4WD är att det är mer kompetent och mer stryktåligt än AWD men skulle systemet rasa så lär verkstadsräkningen bli dyrare än för att reparera ett AWD-system.

De laddhybrider och elbilar som nu utvecklas i allt snabbare takt är ofta 4-hjulsdrivna. Mitsubishi Outlander PHEW är ett sådant smart exempel: Drivningen sköts i första hand av en elmotor fram och en bak. Till det har man en bensinmotor som även den kan hjälpa till att driva bilen eller ladda batterierna. Att driva på alla fyra hjulen är klart det bästa och säkraste och den tekniken utvecklas hela tiden.