Logga in

”Det var strömlöst och vi möttes av en laborationsvägg av kablar”

Publicerad
22 jul 2024, 05:00
| Uppdaterad
19 jul 2024

Den galna professor-installationen är en solvärmelösning. Men trots virrvarret kreddar någon i Elfel upphovsmannen. Men vad tyckte Mathias Hultman som åkte ut på jobbet? Fanns det en gnutta vett här?

– Nej, det gjorde det inte. 

Mathias Hultman tvekar inte på frågan om solvärmelösningen hade en poäng. Den är byggd i ett kylskåp för isolering, elanvändningen var inte mycket att tala om, det var i stort bara en cirkulationspump på 100 W som drog ström. Men elinstallationen var gjord utan tanke på normer och standarder. Den var uteslutande gjord med skarvsladd och stickpropp.

Läs också:
Mathias Hultman: ”Det var då jag fick med mig porslinet i bottendelen”

Läs också:
5 viktiga tips till elektriker som vill tiktoka 

Men varför ringer en ärkehemmapulare elektrikern till att börja med?

– Han måste ha kommit till en punkt när han kände att problemet var bortom räddning. Tydligen hade säkringen löst ut flera gånger innan han ringde oss. Jag och en av mina bästa vänner, också elektriker, åkte ut på det här tillsammans. När vi började felsöka möttes vi av den här laborationsväggen av kablar som man kan se på bilderna. När man ser något i den här genren sätter det personen i ett visst fack på en gång, säger Mathias Hultman.

Installationen styrde ventiler, cirkulationspump, värme och golvvärme. Att det blivit strömlöst kunde ha flera orsaker. Det kunde röra sig om jordfelsbrytaren som löst ut lika gärna som en säkring. Felsökningen gick via kabelhärvor som Mathias Hultman och hans kollega följde till undervåningen. Då insåg de att flera kablar var gnagda av möss.

Läs också:
Gjorde elektrikern rätt med Plejdpuck i Renovadosa?

– När det är gnagt av möss kan det leda till alla möjliga sorters fel och det är inte bra, det sa vi till kunden. Och han visste mycket väl att installationen var problematisk. 

Men Mathias Hultman och hans kollega lyckades lösa felet och fick igång solvärmen igen. 

– Kunden var så tacksam när vi åtgärdade felet och det slutade med att vi bokade in ett nytt besök för att göra en översyn av den problematiska anläggningen, berättar Mathias Hultman.