Nya Ford Focus är fortsatt körglad

Publicerad 20 mar 2015, 16:00

Ford Focus, en av världens mest sålda bilmodeller, kommer nu i en ny generation. Mest energi har Fords ingenjörer lagt på säkerhetssystem samt snålare och mer kraftfulla motorer. Vi provkör 1,5 liters TDCI-motorn som har 19 procents längre bränsleförbrukning jämfört med den tidigare motorn. 

Ford lanserade den första Focus-modellen 1998. Sedan dess har mer än 12 miljoner exemplar sålts, varav 6,9 miljoner i Europa. Modellens främsta adelsmärke har alltid varit körglädje och trots att mycket har förändrats i den nya modellen kan vi konstatera att körgläden fortfarande står i centrum. Köregenskaperna har faktiskt förbättrats ytterligare genom en styvare hjulupphängning fram, omarbetad fjädring, nya stötdämpare, elektrisk servostyrning och ett system för utökad tillfällig stabilitet, på Fordspråk kallat Enhanced Transitional Stability. Systemet övervakar bilens hastighet och förarens styrning för att förutspå en förlust av väggreppet innan det uppstår.

Exteriört har Focus gjorts lägre och bredare samt fått en ny motorhuv, framskärmar och grill. För att skapa ett tuffare utseende har frampartiet försetts med smalare, utmejslade strålkastare och utdragna dimljus. När det gäller interiören så har Ford lyssnat på kunderna och valt att förse ratt och mittkonsol med färre reglage och knappar. En märkbar förbättring är att kupén blivit avsevärt tystare genom tjockare mattor, kraftigare glas i sidorutorna och förbättrad isolering av motorn.

Med den nya modellen lanserar Ford sitt nya kommunikationssystem SYNC 2 på den europeiska marknaden. Det innehåller färgpekskärm och förbättrad röststyrning för enkel tillgång till ljud, navigering, klimatkontroll och mobiltelefon. En annan nyhet är handsfree-tekniken för ”vinkelrät” parkering, som hjälper förare att backa in i på parkeringsplatser sida vid sida med andra bilar. Med en knapptryckning aktiveras ultraljudssensorer som letar upp lediga parkeringsplatser och styr bilen medan föraren tar hand om gas och broms. Genom bakre sensorer kan nya Focus hantera ”vinkelrät” parkering på samma sätt.

En annan smart säkerhetsfunktion är det som Ford kallar CTA-funktion, ett system som varnar backande förare för trafik bakom bilen, väldigt praktiskt när man exempelvis backar ut från en parkeringsplats. Systemet använder en radar med en räckvidd på upp till 40 meter och avger tre tydliga varningssignaler om ett fordon närmar sig från endera sidan.

Ford har även förbättrat systemet för Active City Stop för att undvika krockar. Här används sensorer på bilens front för att söka efter stillastående föremål på vägbanan och bromsarna förbereds om bilen närmar sig ett föremål för snabbt. Om föraren inte reagerar stryper systemet automatiskt motorns vridmoment och bromsar in för att minska effekten av kollisionen. Active City Stop fungerar för nya Focus i hastigheter upp till 50 km/h, vilket är en ökning från 30 km/h.

Vid föremål i rörelse fungerar aktiv inbromsning på samma sätt som Active City Stop, men avkänningsräckvidden ligger mellan 8 km/h och 180 km/h. Det hjälper föraren vid högre hastigheter, till exempel på motorvägar, genom att varna och göra en nödbromsning.

Vi gillar också nyheten MyKey. Det är en funktion som gör att ägaren kan programmera en av nycklarna, i regel för familjens ungdomar, med högsta tillåtna hastighet och högtalarvolym. Man kan även göra så nyckeln inte kan användas om förare och passagerare inte använda bilbälten. Nyckeln kan slutligen förhindra föraren från att koppla bort säkerhetstekniker. En annan smart detalj är ett dörrkantsskydd, som automatiskt fälls ut när dörrarna öppnas. Det har vi inte tidigare sett på någon bil.

Ungefär en tredjedel av alla Focus förra året såldes med den hyllade EcoBoost-motorn på 1,0 liter. I nya Focus kan kunderna välja mellan tre EcoBoost-motorer: 1,0 liter och 100 hk (99 g CO2/km) samt 1,5 liter, som finns i versioner med 150 hk och 182 hk och en ny sexväxlad automatlåda.
De snåla motorerna och innovativa säkerhetssystemen gör att det blir höga betyg för nya Ford Focus. Körglädjen har som sagt alltid varit topp för modellen, men kvalitetskänslan och detaljfinishen har däremot varit mer ifrågasatt, särskilt på de tidigare modellerna. Men nya Focus tar Ford ett rejält kliv vad gäller kvalitetskänslan, inte minst märker man det genom den betydligt tystare kupén.