Logga in

Mycket rymd i mellanklassen

Publicerad
9 jul 2014, 10:51

Mellanstora kombibilar finns det gott om på marknaden. Honda Civic Tourer är en som torde kunna hävda sig i den hårda konkurrensen. Honda har fokuserat på klyftigt användande av utrymmet och skapat en pigg bil som är kul att köra.

Honda Civic Tourer Sport kallas bilen i det utförande som Elinstallatören testat. Det är en välutrustad kombi i mellanklassen och just detta exemplar har dessutom ett paket med extrautrustning med bland annat döda vinkeln-information, främre kollisionsvarning och varningssystem för körfältsavvikelse. Bilens enklaste utförande kallas Comfort. För den som vill ha mer utrustning finns versionerna Lifestyle och Executive. Samtliga modeller finns med både bensin eller dieselmotor.

Bortsett från all extrautrustning är det här en bil som är behaglig att köra. Dieselmotorn med 120 hästkrafter känns pigg, men det som framför allt ger en positiv körkänsla är att bilen ligger fint på vägen helt oavsett fart. Den är byggd för att palla något mycket kraftfullare vad motorkraft anbelangar.

Föraren sitter bra i och har en bra överblick över omgivande trafik trots att sidorutorna är ganska små. Miljön i kupén är ombonad utan att vara direkt lyxig, men instrumentpanelen känns aningen plottrig. Det är mycket färg och inte helt intuitiv placering på instrumenten. Varvräknaren är analog och sitter på den plats man vanligtvis hittar hastighetsmätaren, som i sin tur är digital och sitter högre upp och längre fram. Faktum är att hastighetsmätaren är placerad så att den blir aningen skymd av ratten om föraren vill ha ratten inställd på en viss höjd.

Alla reglage är ändå lättmanövrerade och växellådan är mjuk och enkel. Kanske kan vissa köpare i storstäderna, som ofta tvingas sitta i bilköer, falla bort i och med att Civic Tourer med dieselmotor inte finns tillgänglig med automatlåda, vilket bensinmotorn dock gör.

Till det yttre påminner Honda Civic Tourer om Ford Focus Kombi och Toyota Auris Touring. Den är snygg och nätt i formen. Därför är det häpnadsväckande att den är så kolosalt rymlig inuti. Bagageutrymmet rymmer 624 liter med baksätena uppfällda. Det är större än många av de stora kombimodellerna. Instegströskeln till bakluckan är knappt i knähöjd och det finns till och med möjlighet att sänka ner den mittersta delen av lastgolvet och skapa ett utrymme där matvarukassarna ligger på plats. Även i kupén är bilen rymlig. Baksättet kan delas och stolarna kan vikas undan så att utrymmet från golv till tak blir tillgängligt för skrymmande last.

Som de flesta moderna dieslar är Honda Civic Tourer skapligt snål. Enligt Honda ska den dra 0,38 liter per mil vid blandad körning. Efter 58 mil blandad körning fick Elinstallatören plats med 34 liter. Det ger en förbrukning på cirka 0,58 liter per mil, som inte är lika imponerande.

Sammanfattningsvis är Honda Civic Tourer ett starkt alternativ i sin pris- och storleksklass. Mycket tack vare sin komfort och sin rymlighet och klyftiga flexibilitet.

FAKTA

Honda Civic Tourer Sport, 1,6 I-DTC

Motor: Diesel

Slagvolym (cc): 1597

Motoreffekt: 120 hk. 0-100 km/h (sekunder): 10,3

Max hastighet (km/t): 195

Blandad körning (1/100km): 3,8

Blandad körning CO2 (g/km): 99

Bagagerumskapacitet – uppfällt baksäte: 624 liter

Pris: 231 800 SEK