Här trivs den ikoniska miljöbilen bäst

11 januari 2017  |  Text: Henrik Nygård

Toyota Prius var världens första serietillverkade hybridbil. Den första generationen lanserades redan 1997. Med årets nya modell tar Prius flera kliv framåt. 

Första intrycket av nya Prius är att kvaliteten och detaljfinishen utvecklats flera snäpp. Den ström­linjeformade, limpliknande, formen är sig lik även om designen har blivit mer djärv. Om den är snygg eller inte råder det kanske delade meningar om men undertecknad gillar i alla fall att bilen vågar ta plats och att den ­sticker ut från mängden. I kupén och inte minst i baksätet är utrymmet väldigt generöst och samtidigt är det modernt och trivsamt inrett.

Toyota Prius är inte laddbar, men en sådan modell är på intåg inom kort. Hybriddriften innebär att bensinmotorn för framdriften samverkar med en elmotor. I lägre hastigheter och under kortare sträckor går det att köra på ren eldrift. Batteriet återvinner rörelseenergi, primärt från inbromsningar, och har blivit mer effektivt. Det innebär att bilen jämfört med tidigare versioner går att köra längre på el.

Den ström­linjeformade, limpliknande, formen är sig lik även om designen har blivit mer djärv. Om den är snygg eller inte råder det kanske delade meningar om men undertecknad gillar i alla fall att bilen vågar ta plats och att den ­sticker ut från mängden.

Den här generationen Prius är byggd på en ny plattform som ger bilen en lägre tyngdpunkt och som gör den säkrare. I stadstrafik är bilen en dröm att köra. Och även om det har blivit betydligt tystare i kupén är bilen fortfarande tyvärr lite bullrig i högre fart på landsväg. Bränsleförbrukningen uppges till 0,3 liter per mil vid blandad körning. Det kommer vi inte i närheten av, men det går i alla fall att klara sig under halvlitern.

Ett problem för den här typen av hybridbilar är att dieselmotorerna utvecklats så enormt de senaste åren. Det finns många mindre och medelstora dieselbilar som också klarar sig på en förbrukning på under halvlitern. Och därmed försvinner en del av poängen med hybriddrift, även om det förstås är en härlig känsla att i stadstrafik glida fram ljudlöst genom eldrift.

Ett problem för den här typen av hybridbilar är att dieselmotorerna utvecklats så enormt de senaste åren. Det finns många mindre och medelstora dieselbilar som också klarar sig på en förbrukning på under halvlitern.

Den som väljer den högsta utrustningsnivån, Executive, får en rad användbara finesser. Bäst är kanske parkeringssystemet, som automatiskt kan parkera bilen. Det fungerar förvånansvärt bra och är nog väldigt uppskattad av dom som får ångest av fickparkeringar. Head-up-display, där bland annat hastighet och navigeringsinformation projiceras på vindrutan är också väldigt praktiskt, särskilt i en bil som Prius där hastighetsmätaren, av okänd och väldigt märklig anledning, inte sitter framför föraren utan snett ovanför mittkonsolen.

Toyota Prius är efter nästan 20 år på marknaden fortfarande en väldigt bra miljöbil, men avståndet till konkurrenterna har krympt ordentligt. En stor fördel är dock det låga förmånsvärdet. Executive-modellen, med massvis av extrautrustning, har ändå bara ett förmånsvärde på drygt 3 133 kr. Men halvkombimodellen och det begränsade lastutrymmet gör nog att småbarnsfamiljer och andra med stort lastbehov ändå sneglar på andra modeller.

FAKTA

Toyota Prius 1.8 HSD Executive

Pris: 319 000 kronor.
Motor/effekt: 1,8 liters bensinmotor på 98 hk samt elmotor på 72 hk. Sammanlagd effekt 122 hk. 
Kraft­överföring: Framhjulsdrift och steglös automatlåda. 
Förbrukning/miljö: 0,3 liter/mil vid blandad körning (fabriksuppgift). 
Tjänstevikt: 1 790 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd i mm): 4 540/1 760/1 470.
Toppfart: 180 km/h.
0–100 km/h: 10,6 sek.

Fler nyheter