Logga in

Därför väcker laddhybriden habegär

Publicerad
28 jan 2016, 09:17

En av Sveriges mest sålda bilars nya familjemedlem är en riktig ögonsten. “Gå tillbaka till en fossildrivet känns som att gå från dator till skrivmaskin”, tycker Elinstallatörens motorreporter. Läs här om vad som gör laddhybriden åtråvärd.

Det går inte att komma ifrån. Det är en mycket tillfredsställande känsla att köra tyst och miljövänligt på el. Kunna ladda bilen själv hemma på garageuppfarten och klara av den absoluta majoriteten av vardagsresorna helt utan utsläpp – härligt. Att gå tillbaka till en fossildriven bil känns lite som att gå från dator till skrivmaskin.

Men med renodlade elbilar är den bristande räckvidden fortfarande ett problem. Bara Tesla kommer i praktiken längre än 15 mil på en laddning. Flera av de stora tillverkarna har dock aviserat att de vill ta upp kampen och producera modeller med motsvarande räckvidd med som det amerikanska företagets bilar.

Fram till dess, för de som inte har drygt 800 000 kr att lägga på en ­Tesla eller som också vill kunna ta bilen på långresor utanför infrastrukturen för laddställen, är laddhybrider ett bra alternativ. Den globala försäljningen av laddhybrider väntas fyrfaldigas fram till 2018. Och i den kategorin är Passat en riktig vinnare. Egentligen har bilen bara det förhållandevis höga priset (421 000 för en kombi) mot sig.  Men eftersom Passat GTE räknas som supermiljöbil är köparen berättigad till en miljöbilsbonus på 20 000 kr. För rena elbilar är avdraget fortfarande 40 000 kronor.

– För de som inte har drygt 800 000 kr att lägga på en ­Tesla eller som också vill kunna ta bilen på långresor utanför infrastrukturen för laddställen, är laddhybrider ett bra alternativ. 

Passat GTE kan även vara en mycket körglad miljöbil. Trycker man in GTE-knappen samverkar elmotorn med bensinmotorn och hela 218 hk blir tillgängliga. Då optimeras också fasrespons, växellåda och styrning så att bilen blir mer sportig. Då går det snabbt från rödljuset men förstås inte särskilt miljövänligt längre.  

Nej, roligast är att försöka köra så mycket på el som möjligt. Laddning kan göras både i vanliga uttaget och i laddstolpar. Vi lyckades få ut drygt 40 km i elräckvidd från start i milt decemberväder. Det tar drygt fyra timmar att ladda batteriet fullt i ett vanligt vägguttag. Det går att köpa till en så kallad wallbox som laddar med högre effekt. Då minskar laddtiden till 2,5 timme.

För den som lyckas klara merparten av resorna med eldrift blir körningen billig. Milkostnaden hamnar med marginal under två kronor.

Det finns två motorer, en 1,4 liters bensinmotor på 156 hk och en elmotor på 115 hk. Elmotorn hämtar sin energi från ett högspänningsbatteri av litiumjontyp, som är placerat under golvet framför bakaxeln. Batteriet väger 125 kg och har en kapacitet på 9,9 kWh.

– För den som lyckas klara merparten av resorna med eldrift blir körningen billig. Milkostnaden hamnar med marginal under två kronor.

Volkswagen lämnar åtta års garanti på batteriet. Standardutrustningen är ganska frikostig och innehåller bland annat DSG-låda (dubbelkoppling och frikoppling), LED-strålkastare, trötthetsvarnare, multikollisionsbroms, autobroms, regnsensor och parkeringssensorer.

DSG-lådan har optimerats för hybriddriften. När det är möjligt, till exempel när bilen frirullar, kopplar frikopplingen bort bensinmotorn och stänger av den.

Det finns fyra körlägen: Elektrisk drift, hybrid, batteriladdning och GTE. När kraften i batteriet är slut kopplas hybriddriften in. I det läget används bromskraftåtervinning för att ladda batteriet.

Betyget på Passat GTE blir mycket högt. ­Frågan är om det finns en bättre miljöbil på marknaden just nu. Den lär hamna på första­plats på de flesta tjänstebilsförares önskelista.

Att regeringen nyligen aviserade att den 40-­procentiga reduktionen på förmånsvärdet för gasbilar, elbilar och laddhybrider ska finnas kvar även efter 2016 lär öka intresset ytterligare.