Logga in

Jonatan älskar att göra hästjobbet

Publicerad
7 jul 2015, 09:10
| Uppdaterad
24 feb 2021

Travälskare har mycket att tacka Jonatan Gravin för. Som serviceelektriker på Solvalla travbana håller han tekniken igång både för spelare och publik på läktarna, tv-publik och kroggäster. Han är också i högsta grad delaktig i att sprida nytt ljus över travet.

Solen sprider ett klart ljus över Solvalla. En traktor far runt, mjukar upp och jämnar till underlaget på banan och tre ekipage tränar i måttlig fart på långsidan som skuggas av höga läktare. Serviceelektriker Jonatan Gravin tittar ut på banan genom fönstren i måldomarnämnden och greppar en mikrofon.” Ett! Två!” Rösten rullar ut från PA-anläggningen och studsar runt banan med ett hårt eko. Det är onsdag och i kväll kommer över hundra hästar och kuskar att köra V86. Allt måste funka.

Här uppe ser domare och funktionärer allt som händer på banan. Den översta läktarraden ligger nedanför måldomarnämnden. Utrustningen för tidtagning, nedräkning, startsystem och allt annat som behövs för att hålla ordning på travtävlingarna står på rad. Domarna kan på sina skärmar följa loppen i detalj. Fotoceller avgör tjuvstarter och målgång medan kameror hjälper domarna att identifiera ekipagen. På tävlingsdagar tar Jonatan sig hit upp redan på förmiddagen för att starta anläggningen.

– Jag försöker alltid starta anläggningen ganska tidigt. Om det skulle vara problem med någon utrustning så hinner vi i så fall åtgärda det i god tid innan publiken strömmar in, säger Jonatan Gravin.

Han är anställd på AF Elteknik men jobbar heltid som serviceelektriker på Solvalla. Endast i undantagsfall jobbar han med uppdrag för någon annan av företagets kunder. Tio års arbete på Solvalla vittnar om att han trivs med jobbet, och visst har han hunnit skaffa sig ganska bra koll på travsporten.

– Jag får ofta frågan om jag är travintresserad och har stalltips. Efter så lång tid har jag självklart lärt mig mycket om trav, men lustigt nog är jag inte speciellt intresserad av vare sig hästar eller travsport. Jag spelar så gott som aldrig faktiskt.

En annan vanlig fråga till Jonatan är om det verkligen finns eljobb åtta timmar om dagen, sju dagar i veckan på Solvalla.

Ibland finns det mycket mer och ibland inte. Men Solvalla har mig helst här på heltid och sysselsätter mig med andra jobb när det inte finns eluppdrag. När saker med elen dyker upp så kan de inte vänta.
Jonatan Gravin


Jonatan ingår i ett team
på en handfull personer som står för det dagliga underhållet av anläggningen. Var och en har sitt specialområde, som till exempel snickeri eller ljud- och bildanläggningen, men för att allt ska fungera måste var och en vara villig att hugga i där det behövs. Andra elektriker från AF Elteknik som gästspelar för kortare uppdrag blir lite förvånade över att se Jonatan fixa med snickerier, men själv trivs han med variationen och gillar att jobba i en lösningsorienterad grupp.

Marcus Lindström är anläggningsansvarig på Solvalla och Jonatans uppdragsgivare.

– Jag får input från Marcus och sedan lägger jag oftast upp mina dagar själv. Eljobben är mest rena serviceuppdrag. Jag jobbar mycket med felsökning och det gäller att hitta lösningar som inte kommer i en box. Anläggningen är stor och den består av delar från många tidsepoker. Allt från 1950-talet och framåt.

Det har blivit dags att starta Norra Europas största LED-skärm som står på bortre långsidan. Marcus Lindström berättar att den köptes från arrangörerna efter OS som hölls i London 2015. Promenaden går genom totohallen i markplan under den största läktaren och vidare ut i solen. Att gå här när det är tomt på publik är lite som att ströva ensam genom ett stängt storvaruhus. När publiken trängs är det som en helt annan plats.

Under Elitloppet, som är årets stora travhändelse, kan det komma så mycket som 30 000 besökare. Trots Elitloppets popularitet kämpar travsporten generellt med vikande publiksiffror. Marcus Lindström berättar att konkurrens från webbsändningar och spel över internet har inneburit stora omställningar och ändrat beteende hos travpubliken.

– Vi måste försöka skapa en upplevelse här som går utöver det folk kan få via webb och tv. Här på plats kan besökarna uppleva närhet till hästarna, dofterna och ljuden när de står vid målgången. Det kan ju inget annat ersätta. Men tillströmningen beror på väder och årstider.
Samtidigt som publiken blir mindre en vanlig travdag måste anläggningarna vara i sådant skick att de kan ta emot stor publik då det verkligen smäller. Det innebär en svår balansgång.

Ett sätt att få mer beläggning är att hyra ut anläggningen till andra evenemang som STCC banracing, skidtävlingar eller mässor de dagar det inte är några travtävlingar. På Solvalla driver Stockholms travsällskap också skola för både barn och ungdomar som vill lära sig trav.
Det finns ljuspunkter trots publikminskningen. Lunchtravet på fredagarna är ett exemepel. Då besökarna kan njuta av en fin buffé med tre rätter under tävlingarna.

– Vår anläggning ska ju fungera för alla som har detta som arbetsplats också, och det är ganska mycket människor. Det finns många individer, från kusk till tränare och skötare, bakom varje tävlande häst, säger Marcus Lindström

Stallarna har plats för cirka 350 hästar. 60 hästar bor där permanent och drygt hundra kommer tillfälligt vid större tävlingar. Det börjar bli dags för renoveringar i flera av stallarna och Solvalla måste ta ställning till huruvida de behöver så stor kapacitet i fortsättningen. Oavsett vilken strategi som väljs kommer det att innebära uppdrag för Jonatan och hans kollegor på AF Elteknik.

För kollegorna som jobbar med drift och underhåll innebär de många olika miljöerna en spännande variation. Här finns allt från barer, restauranger och kök till kontor, publikläktare, stallar, teknikrum, utomhus- och inomhusmiljöer.

Då och då sker större installationsprojekt som kräver fler elektriker. AF Elteknik har under de senaste åren bland annat bytt ljudanläggning, banbelysning, renoverat festvåningen och mycket annat. Dessutom krävs mycket provisorisk el för att klara av den årliga höjdpunkten under Elitloppet.

Jonatans kunskap om hela anläggningen gör att extrainkallade elektriker bättre kan klara av sina uppdrag.

Han var väldigt viktig under banbelysningsprojektet. Hans erfarenhet och kunskap gav mer än det som fanns i ritningarna. Det finns så otroligt mycket installationer här och han är kapabelt att lösa allt från att fixa med en fritös till att byta hela banbelysningen.
Marcus Lindström


Jonatan arbetar i regel
från sju till fyra, med undantag för onsdagarnas tävlingskvällar och de lördagar då Solvalla håller V75. Det är långt ifrån alltid eljobb det handlar om och större arbeten kräver fler kollegor från AF Elteknik eftersom Jonatan aldrig kan släppa den dagliga servicen.
Som 35-åring har han spenderat den största delen av sitt yrkesliv på Solvalla, men det har förekommit gästspel på andra uppdrag, som till exempel belysningsuppdrag på Kungliga Tennishallen.

– Jag var 22 år när jag började här. Jag känner kollegorna här bättre än många av de som jobbar på AF Elteknik. En del av dem träffar jag bara på julfesten, skrattar Jonatan Gravin.

Den som passar som elektriker på Solvalla måste vara beredd att hugga i och hjälpa till där behoven uppstår. Det finns också en tidspress som kan bli högst kännbar om något krånglar när tävlingarna pågår och tv-kamerorna rullar. Det är något Jonathan sannerligen fick erfara under premiärtävlingen med den nya belysningen.

– Det var precis i början av tävlingen som vi såg att ljuset slocknade i fyra av masterna i kurvan. Jag fick snabbt springa ut på inneplan inför fulla läktare och se till att få ny matning med en kabel direkt till centralen. Vi hade bytt alla kablar i masterna, men det visade sig att problemet var en huvudledning mellan centralen och ställverket. Den hade en gammal tejpskarv som låg i en brunn och den gav upp precis på tävlingsdagen.

– Det gick ett par lopp utan fullt ljus, men sen fick vi igång det igen. Pulsen hann i alla fall gå upp en aning, minns Jonatan Gravin.

FAKTA

Travspelens omsättning

• V75 omsätter i genomsnitt 80 miljoner kronor varje lördag

• Onsdagarnas V86 har en genomsnittlig omsättning på cirka 18 miljoner kronor

• Rekordet i omsättning för V75 är 188 miljoner kronor. Det sattes den 7 november 1998.

 

FAKTA

Historien om Solvalla

1927 – Solvalla invigds.

1930 – Solvalla har en totalomsättning på över fem miljoner kronor.

1940-talet  – ”Nordinska” eran då bröderna Nordin blir världskända tränare. Endast Stig H Johansson har fler championat med sina 28 – varav 26 i rak följd.

1952 – Det första Elitloppet, som tidigare gick under namnet Jubileumsloppet, körs.

1960-talet – V5-spelet startar. Utifrån utvecklas sedan V54, V64, V65 och V75. Idag är V75 det riksspel som travsporten framför allt lever på.

Nutid – Travsporten utgör huvudattraktionen på Solvalla. Bakom driften står Stockholms Travsällskap. Solvalla har med åren utvecklats till en anläggning med ett brett utbud av event.

 

FAKTA

Banbelysningen nominerad till Ljuspriset 2014

Solvallas banbelysning byttes ut under 2013 för att anpassas till de mycket högt ställda kraven som följer med tv-sändningar i HD. AF Elteknik hade en central roll och ansvarade för installationen. Under sommaren 2013 hade företaget som mest 12 montörer på plats på Solvalla. Arbetet omfattade att montera 400 strålkastare i läktartak och i såväl befintliga som nya master. I samtliga master drogs nya kablar. AF Elteknik drog även ny fiber för styrsystemet som i sin tur gör det möjligt att anpassa belysningen efter en rad scenarier vid tävlingar och träning. Belysningen var en av fyra nominerade projekt till Svenska ljuspriset år 2014.